Als je een weblog bijhoudt wil je dat het gelezen wordt. Toch? Alsof ik dat hoef te vragen!
Het bijhouden van een weblog kost tijd. Sommige mensen leggen er hun ziel en zaligheid in. Natuurlijk wil je dan dat je artikelen gelezen, geliket, geretweet en gepinned worden.
Uiteraard moet je artikel van goede kwaliteit zijn om gedeeld te worden. Het moet scanbaar zijn, relevant, vlot leesbaar en inhoudelijk beantwoorden aan de behoefte van je lezers. En natuurlijk loont het om de woorden die je beter vindbaar maken te gebruiken in je blogtitels. Maar daarmee ben je er nog niet.
Net als elk ander willekeurig product verkoopt een blogartikel zichzelf niet automatisch. Goede kwaliteit is niet altijd een garantie voor succes. Je hebt iets extra’s nodig. Een slogan of pay-off die je artikel verkoopt. En die slogan is je titel.
Met je titel lok je je lezers naar je weblog. Helemaal als je bedenkt dat die titel tevens de tweet of update vormt, die je lezers bij succes veelvuldig gaan delen via social media. In dit artikel daarom 10 tips voor blogtitels die werken.
1: Gebruik opsommingen
Titels met daarin getallen werken eigenlijk altijd goed. Een van de belangrijkste redenen daarvoor is dat je je lezers daarmee het gevoel geeft dat ze je artikel snel kunnen scannen.
Ze kunnen zich informeren zonder het hele artikel te lezen en dat scheelt tijd. Een grote pré op het hedendaagse internet, waarop alles snel-snel moet.
Een paar voorbeelden:
- Last van een ‘writer’s block’ op social media? 8 tips om aan goede content te komen
- 5 dingen die je nog niet wist van Twitter
- Imagoschade door social media: 5 tips om dat te voorkomen
2: Geef antwoord op de vraag: Hoe doe je dat?
Een van de redenen waarom mensen online artikelen lezen is om kennis op te doen. En om informatie te vergaren over onderwerpen die ze interessant vinden.
Laat je lezers daarom al in je titel weten dat je een nuttig advies voor ze hebt. Of dat je ze vertelt hoe ze iets kunnen aanpakken om er een succes van te maken.
Enkele voorbeelden:
- Een contentstrategie, hoe kun je daar in de bouw mee aan de slag?
- Social media bij bedrijven: hoe reageer je als je wordt genoemd?
- Pinterest: Wat is het, hoe werkt het en wat kunnen bedrijven in de bouwsector ermee?
3: Stel een vraag
Ik ben zelf dol op vragende titels. Ik weet eigenlijk niet precies waarom, maar ik maak ze vaak automatisch, zonder daar specifiek op uit te zijn. En ik merk dat het werkt.
Als ik zelf een vragende titel zie op een ander blog merk ik dat ik direct ga nadenken over het antwoord. Als ik het antwoord niet weet klik ik sowieso door. Maar als ik het antwoord wel weet ook! Dan ben ik namelijk nieuwsgierig of het antwoord in het blog hetzelfde is als mijn eigen antwoord ;-).
Wederom een paar voorbeelden:
- Zijn social media de nieuwe vorm van reclame maken?
- QR-codes: een rage die overwaait of een ontwikkeling waar de groei nog lang niet uit is?
- Social media op de werkvloer: wel goed of niet goed?
- Spammen via Twitter, bestaat dat?
4: Richt je direct tot de lezer
Maak je blogtitels persoonlijk. Gebruik het woord ‘u’ of ‘je’ om je lezers direct aan te spreken. Zoals:
- Hoe kijken bezoekers naar je website?
- Een iPad op de bouwplaats, heb je daar nou echt wat aan?
- Twitter, waarom zou je? 5 argumenten waar je niet omheen kunt
5: Vertel je lezers wat ze vooral niet moeten doen
‘Fouten maken mag’ zeggen we altijd. Maar ondertussen maken we ze liever niet. In je titel aangeven dat je lezers op dit moment iets fout doen of fout kunnen gáán doen werkt. Bijvoorbeeld:
- 7 fouten die je beter niet kunt maken op LinkedIn
- Verlies geen bezoekers, maak je eigen 404 foutpagina!
- 5 veelgemaakte fouten met zakelijk gebruik van social media. Nummer 1: geen plan/strategie
6: Maak het makkelijk
Zoals gezegd, op internet moet alles snel. Daarnaast vinden we het natuurlijk heel fijn als iets heel makkelijk is. Als we met een paar simpele aanpassingen veel verbetering kunnen behalen.
Woorden zoals ‘simpel’, ‘direct’, ‘snel’ en ‘iedereen kan het’ kunnen je blogtitel daarom heel succesvol maken. Kijk maar eens naar onderstaande voorbeelden:
- Schrijven voor internet: 5 simpele tips die iedereen kan toepassen
- Hoe verbeter je je website? 5 tips waar je direct mee aan de slag kunt
- 5 simpele stappen om meer te halen uit LinkedIn
7: Maak je lezers nieuwsgierig
Soms mag je best een beetje cryptisch zijn om de interesse te wekken van je lezers. Combineer dat cryptische echter wel met iets concreets, zodat je titel ook echt vragen oproept die mensen beantwoord willen zien. En ze nieuwsgierig genoeg maakt om door te klikken.
Twee voorbeelden:
- Adverteren op Google zonder Google Adwords, het kan!
- Social media in de bouw: ‘Hallo? Hallooo? Wie is daar?’
Dit laatste voorbeeld vereist wel een enorm concrete, informatieve inleiding, om te voorkomen dat je lezers direct weer afhaken omdat je niet snel genoeg to-the-point komt.
8: Zeg in je titel het tegenovergestelde van wat je vindt
Schrijf je veel over het nut van duurzaam bouwen? Dan werkt het om een blogtitel te maken die het tegenovergestelde beweert.
Ben je grote voorstander van meer innovatie in de bouw? Schrijf daar dan vooral een artikel over met de titel: ‘Waarom innovatie de bouwsector alleen maar slechte dingen brengt.’ Je potentiële lezers denken ‘Huh?’ en klikken zonder twijfel door naar je artikel.
Zelf schreef ik bijvoorbeeld artikelen met de titels:
- Een corporate weblog. 5 redenen om het niet te doen.
- Social media? Niet aan beginnen! 5 steekhoudende argumenten.
9: Maak het urgent
Nieuwe ontwikkelingen brengen veranderingen met zich mee waar je lezers op in moeten spelen om succesvol te blijven. Of misschien denken je lezers juist dat ze zich in allerlei nieuwigheden moeten storten, terwijl dat volgens jou helemaal niet nodig is. Een vorm van urgentie creëren in je blogtitel kan dan zeker effect hebben.
Zo gebruikte ik op dit weblog over social media en website optimalisatie onder meer deze blogtitels:
- Apps en social media, het definitieve einde van de corporate website?
- Social media: het einde van het gedrukte relatiemagazine?
- E-mailmarketing: werkt dat nog wel in dit tijdperk van social media?
10: Speel in op de actualiteit
Je lezers krijgen graag antwoord op de vraag: What’s new en wat kan ik daarmee? Want ik schreef al eerder:
Een van de redenen waarom mensen online artikelen lezen is om kennis op te doen. En om informatie te vergaren over onderwerpen die ze interessant vinden.
Onder dit punt voeg ik daar graag aan toe: en om bij te blijven.
Speel in je titels en artikelen vooral in op de actualiteit en vertaal dat naar je doelgroep. Mijn artikel:
is nog steeds mijn best gelezen artikel op dit weblog. Het werd al ruim 6.000 keer gelezen. Andere titels die ik gebruikte waren onder meer:
- Vine: helemaal hot en happening. Kunnen we daar in de bouw ook iets mee?
- Pinterest versus Instagram: welke te kiezen voor zakelijk gebruik in de bouw?
Succes met bloggen! En heb je meer tips voor goede blogtitels? Ik zie ze graag terug in de reacties!