LinkedIn is met bijna 3 miljoen Nederlandse gebruikers het grootste zakelijke netwerk in ons land. Met die 3 miljoen gebruikers en 600.000 unieke bezoekers per dag uit Nederland behoren we tot de meest actieve landen en hebben we de hoogste participatiegraad.
Toch kunnen de meeste gebruikers veel meer halen uit LinkedIn dan ze nu doen. In dit artikel 5 simpele stappen die je kunt doorlopen om LinkedIn beter en succesvoller in te zetten. Het artikel is geïnsprireerd op 7 Things You’re Doing Wrong on LinkedIn van Tom Searcy.
Stap 1: Maak je profiel compleet
Ook ik zie het regelmatig gebeuren. LinkedIn profielen die plotseling helemaal tot leven komen als een van mijn contacten op zoek is naar een nieuwe baan.
Ineens wordt energie gestoken de ‘Summary’, de ‘Experience’ en het verkrijgen van nieuwe contacten.
Maar is het niet veel beter altijd goed vindbaar te zijn voor interessante nieuwe aanbiedingen? En is het niet veel ‘socialer’ om je netwerk continu warm te houden in plaats van alleen op die momenten waarop je het zelf het meest nodig hebt?
Zorg dat je profiel compleet is. Laat duidelijk zien wat je goed kan, wat je onderscheid van anderen en wat je interesses zijn. En houd in je profielbeschrijving rekening met het gebruik van zoekwoorden, zodat je beter gevonden wordt.
Stap 2: Deel waardevolle content
Tegenwoordig zijn – geheel volgens de web 3.0 gedachte – steeds meer applicaties aan elkaar gekoppeld. Je kon je tweets tot voor kort bijvoorbeeld automatisch doorplaatsen op LinkedIn. Velen gingen hier naar mijn mening niet zorgvuldig mee om, omdat elk social medium zijn eigen functie heeft.
LinkedIn is een zakelijk netwerk. Als een van mijn contacten tijdens een voetbalwedstrijd commentaar leverde op Twitter en die koppeling had ingesteld raakte ik behoorlijk geirriteerd. Ik zag dan in de updates van mijn contacten op LinkedIn niets anders meer dan zijn opmerkingen over het ‘gelhoofd’ van Ronaldo en de schoonheid van het Spaanse spel. Dat past niet op LinkedIn.
Gebruik LinkedIn waarvoor het gemaakt is: zakelijk netwerken. Deel kennis en informatie die voor je netwerk interessant is. Op regelmatige basis. En reageer af en toe ook eens op een update van iemand anders.
Stap 3: Meld je aan bij relevante groepen
De discussiegroepen op LinkedIn zijn geweldig. Om je als expert te profileren of met vakgenoten te discussiëren. Om advies te vragen aan specialisten of vacatures te plaatsen. Bovendien kun je zien met wie je interesses of een bepaalde expertise deelt en op die manier nieuwe contacten maken.
Maar discussiegroepen kosten ook tijd. Een actieve discussiegroep op LinkedIn genereert op een goede dag tientallen reacties. Als je al die reacties in je inbox krijgt, loopt die al snel vol.
Kies er daarom heel bewust voor om 2 of 3 groepen die voor jou het meest relevant zijn actief te volgen. Je kunt beter een paar dingen heel goed doen dan heel veel dingen een beetje. Door selectief te zijn kun je er veel meer uit halen.
Stap 4: Breid je netwerk uit
In het verlengde van stap 1: wacht niet op het moment dat je je netwerk nodig hebt, maar houd je netwerk continu warm. Door de mensen die je tijdens je werk ontmoet te vragen om te ‘linken’. Met een persoonlijk bericht natuurlijk.
Het is op LinkedIn ongebruikelijk mensen uit te nodigen die je helemaal niet kent en waar je nooit contact mee hebt gehad. Wees hier dus heel voorzichtig mee en geef tenminste een goede motivatie mee in het begeleidende bericht.
En dan uiteraard niet een motivatie waarom linken voor jezelf interessant is, maar een motivatie waarom het voor die ander zinvol is om met je te linken.
Stap 5: Maak gebruik van LinkedIn Answers
Dit is een ‘note to self’. Want ik moet eerlijk bekennen, ik heb het zelf ook nog niet gebruikt. Maar LinkedIn Answers is (net als de discussiegroepen) een prachtige plek om je expertise te tonen en kennis te delen.
Mensen stellen hier vragen waarop je – als je meer weet van het onderwerp – antwoord kunt geven in een forum. Met een link naar meer achtergrondinformatie op je eigen website of weblog als je daarover beschikt. Dat kan veel bezoek genereren.
Het mooie van LinkedIn Answers is het blijvende karakter. De vragen en antwoorden blijven langer staan dan bijvoorbeeld een tweet, die al snel naar beneden verdwijnt in iemands timeline. Zo kun je dus een jaar na plaatsing nog via LinkedIn Answers bezoekers ontvangen op je website op weblog.
Wil je meer halen uit LinkedIn? Dan kun je je ook inschrijven voor de training LinkedIn, speciaal voor professionals in de bouw-, installatie- en vastgoedsector. Samen met Sascha Murk geef ik je tips & tricks en help ik je aan een beter profiel, zodat je met dit social medium:
- gericht kunt zoeken naar klanten en prospects,
- interactie aan kunt gaan met klanten, relaties en prospects,
- nieuwe opdrachten kunt verwerven,
- je product of dienst kunt promoten,
- kennis op kunt doen,
- nieuw personeel kunt werven
- en nog veel meer…