Oei, wat gebeurt het nog vaak. Organisaties die denken: ‘Op Twitter gebeurt het, wij moeten ook op Twitter’. Of ‘Facebook is hot, wij moeten ook een Facebookpagina’. Een Twitteraccount of Facebookpagina is zo aangemaakt. No problem. Maar dan? Dan moet je actief worden. Maar hoe? Wat zet je er eigenlijk op? En wie houdt het bij?
Organisaties die enthousiast, maar onvoorbereid met social media aan de slag gaan zijn er genoeg. Dat pakt echt niet altijd negatief uit en experimenteren is zeker geen slecht ding. Maar hoeveel mooier is het als je in ieder geval ongeveer weet waar je aan begint?
Eigenlijk zijn er 2 vragen die je je als organisatie moet stellen voordat je actief wordt op social media.
1 Wie en wat wil je bereiken? Zijn (Welke) social media (zijn) de juiste middelen om dat doel te behalen?
2 Ben je bereid de interactie aan te gaan? Ben je als bedrijf klaar voor transparantie en heb je de capaciteit voor continue interactie?
En die laatste vraag gaat eigenlijk over twee dingen. (1) Kun je het en (2) wil je het.
(1) Kun je het
Begin bijvoorbeeld niet met een weblog als je niet zeker weet dat je minstens elke twee weken (of in ieder geval elke maand) een nieuw artikel kunt plaatsen. En maak tijd vrij voor het beheer van social media als je begint met Twitter of Facebook. Je wilt kunnen reageren op berichten waarin je – direct of indirect – wordt aangesproken.
Social media gaan namelijk over relaties, over interactie en dialoog. Niet over alleen zenden.
(2) Wil je het
Wil het management het wel echt? Nog steeds zijn er bedrijven die social media op de werkvloer blokkeren. Uit angst dat het personeel rare dingen gaat roepen of alleen nog maar persoonlijk zit te FB’en in de baas zijn tijd.
Uit onderzoek blijkt echter dat social media de productiviteit, creativiteit en innovatie op de werkvloer juist verhogen. En uit onderzoek blijkt ook dat het zelden voorkomt dat personeel iets online zet dat schadelijk is voor het bedrijf. Veel vaker juist, zijn zij positief (kijk maar eens naar dit blog).
Angst is dus ongegrond en social media blokkeren op de werkvloer versnelt het proces van gewenning niet bepaald…
Wil het management het, maar het personeel niet? Dwing ze dan vooral niet. Start rustig met de mensen die het wel willen en creëer allerlei mogelijkheden en momenten om de successen die je boekt organisatiebreed te delen. De resultaten zullen de sceptici ongetwijfeld overtuigen. Of start met een intern sociaal netwerk zoals Yammer, om je personeel te laten wennen zonder dat alles direct openbaar is.
Je kunt de volgende 8 stappen hanteren voor het leggen van een basis voor activiteiten op social media:
- Bedenk wie je doelgroep is en welke informatie je doelgroep interessant vindt.
- Kijk op welke media je doelgroep actief is. Met welke middelen kun je de doelgroep het beste bereiken?
- Organiseer het intern:
- wie doet wat
- planning en budget (wanneer doe je wat, met welke frequentie en welke inhoud staat centraal, maak een zogenaamde contentstrategie)
- hoe meet je wat je resultaten zijn (formuleer heldere, meetbare doelstellingen)
- beheer (denk aan de lange termijn)
- Zorg dat je actief wordt waar je doelgroep actief is.
- Start met het delen van relevante informatie en kennis en vraag input.
- Zorg voor een goed beeld van je volgers en hun interesses – monitor.
- Deel, co-creëer, verrijk en deel het weer.
- Zorg voor doorzettingsvermogen.
Wat betreft dat laatste: het duurt echt wel even voordat je bent ‘ontdekt’ en vertrouwen hebt gewonnen. Om regelmatig te worden geretweet of te worden vermeld op andere websites en weblogs. Bij social media gaat het er vooral om dat je geeft voordat je kunt ‘nemen’.
Maar als je eenmaal aanwezig bent, je kennis deelt en succes hebt, dan kunnen social media heel veel voor je organisatie betekenen. Kijk maar eens naar dit blog: ‘Waarom internet en social media zakelijk inzetten: 5 keer antwoord’.