Instagram. Hot, hotter, hottest? En kunnen we daar in de bouw nou iets mee?

Instagram in de bouwHet is nog niet zo lang geleden dat ik schreef over het nieuwste succes onder de social media successen: Pinterest.

In mijn artikel Pinterest: Wat is het, hoe werkt het en wat kunnen bedrijven in de bouwsector ermee? beschreef ik onder meer hoe beeld steeds belangrijker wordt. We raken meer en meer visueel ingesteld.

Zeker de jongere generatie is in toenemende mate gewend om informatie tot zich te nemen aan de hand van beelden in plaats van tekst. Het succes van Pinterest – en nu dus Instagram – bevestigt dat maar weer. Maar ook Facebook en Twitter draaien steeds meer om het delen van beelden (al dan niet in combinatie met tekst).

Instagram is een mobiele app waarmee je foto’s kunt bewerken en delen (in de woorden van Sprout een soort mini-Photoshop in je telefoon). Het werkt net als Twitter met volgers, maar in plaats van tekstupdates ontvang je foto updates. Instagram werd dit voorjaar voor een miljard dollar verkocht aan Facebook.

Tien weken na de start in de tweede helft van 2010 had Instagram een miljoen gebruikers en inmiddels is dat aantal verdrievoudigd. Dat zijn groeicijfers die die van Facebook en Twitter overstijgen. Nu verovert Instagram dus ook de zakelijke markt. En hoe!

Starbucks op Instagram (bron beeld: jeffbullas.com)
Starbucks op Instagram (bron beeld: jeffbullas.com)

Zelfs de slechtste fotograaf kan nog wat leuks creëren met deze app. Dat lees ik ook in de verschillende artikelen die ik online tegenkom over Instagram. Het is zo simpel en daarom zo leuk. Dat verklaart het zakelijke succes echter nog niet volledig.

Het sociale aspect van Instagram verklaart dat zakelijke succes wel. Je kunt de foto’s namelijk een tag meegeven, zoals de plek waar de foto is genomen en/of je merknaam. Zo kan leuke interactie ontstaan.

Sprout noemt bijvoorbeeld de cases van Starbucks, Bergdorf en Puma, die hun klanten stimuleren om foto’s te maken van of met hun producten, al dan niet in de vorm van een prijsvraag.

Burberry op Instagram (bron beeld: jeffbullas.com)
Burberry op Instagram (bron beeld: jeffbullas.com)

Maar net als op Pinterest gaat het niet altijd om je merk of product. Dat heeft Burberry bijvoorbeeld goed begrepen. De photostream van het Britse merk bevat foto’s van fotoshoots, maar ook iconische foto’s van Londen, waarop vaak ook weer het veel besproken Britse weer tot uitdrukking komt.

MTV is ook heel succesvol. Het heeft meer dan 860.000 volgers en sommige foto’s worden meer dan 10.000 keer geliked en ontvangen meer dan 300 reacties. Het is natuurlijk ook populaire materie, foto’s van beroemdheden…

Kunnen we hier in de bouw nu wat mee? Jazeker. Net als Pinterest kun je Instagram heel goed gebruiken om je bedrijf een gezicht te geven. Vertel je verhaal, missie en toekomstplannen met foto’s. Geef mensen een kijkje achter de schermen of laat iets meer van je bedrijfscultuur zien. Kijk maar eens op Statigram onder tags als #bouw voor inspiratie.

Detailfoto van Heembouw op Pinterest: steigerkoppelingen
Detailfoto van Heembouw op Pinterest: steigerkoppelingen

Juist het out-of-the-box denken werkt goed. Want het gaat er echt niet alleen om je producten, medewerkers of processen te tonen, al kunnen foto’s van bijvoorbeeld de bouwplaats, producten of materialen heel indrukwekkend zijn. Een mooi voorbeeld daarvan staat op Pinterest. Heembouw toont daar op het board Oog voor Detail details van materialen of gebouwen.

Let wel op: verlies jezelf niet in al die nieuwigheden. Beter één ding goed doen dan vier dingen half. Heb je een concreet plan voor Instagram, kun je er tijd voor vrijmaken om het goed aan te pakken en beschik je over kanalen die de interactie stimuleren (Twitter en Facebook), ga er dan vooral mee aan de slag.

In alle andere gevallen: spring er niet blind in. Als je op alle social media een account up-to-date wilt houden en echt interactie wilt stimuleren loop je kans dat je nachtrust er bij inschiet ;-).