Ooit gehoord van een bedrijf dat een TV reclame uitzond zonder daar ook maar een beetje over te hebben nagedacht? Zonder een helder doel voor ogen, een doelgroep, een strategie?
TV reclames worden over het algemeen heel precies afgestemd op de doelgroep. In de reclameblokken rondom het programma Voetbal International op RTL7 zie je geen reclames voor maandverband, babyvoeding of shampoo die ‘je haar verzorgt tot in de puntjes’. Nee, je ziet reclames voor ‘stoere’ sterke drank, auto’s en deodorant ‘die je onweerstaanbaar maakt voor vrouwen’.
Over de inhoud, de tone of voice, de timing en de mate van herhaling wordt bij TV reclames heel goed nagedacht. ’s Ochtends zie je geen reclames voor chips, ’s avonds wel. En speelgoedreclames zijn toch echt sterker vertegenwoordigd op de zenders en rondom programma’s die zich richten op jonge kinderen dan op zenders of rondom programma’s die voor tieners of volwassenen zijn bedoeld.
Bij social media zie je vooralsnog heel vaak het tegenovergestelde gebeuren. Twitteraccounts en Facebookpagina’s worden in een opwelling aangemaakt om hier en daar wat activiteiten te doen loskomen. Van een goed doordachte strategie is vaak geen sprake. Tja, het is ook gratis (en vergt geen grote investering zoals een TV reclame) en kost in eerste instantie weinig energie.
Social media, echter, zijn net als TV reclames een communicatie- of marketingmiddel (wat mij betreft overigens vooral een communicatiemiddel). Waarom zouden voor social media andere regels gelden dan voor TV reclames als het gaat om je kans ook daadwerkelijk wat te bereiken (idealiter natuurlijk je doelstelling)?
Social media worden er te vaak nog ‘terloops’ naast gedaan. Maar wat als ik jullie nu vertel dat uit allerlei onderzoeken blijkt dat steeds minder mensen geloven in reclame en consumenten en bedrijven hun aankopen in toenemende mate baseren op de mening van anderen? En dat het lange termijn effect van traditionele reclame ook veel minder is dan bij mond-tot-mondreclame?
Mond-tot-mondreclame is tegenwoordig vele malen krachtiger dan reclames zoals we die kennen van TV (of de radio, gedrukte media). En laten het nu net die social media zijn die zo’n enorme boost hebben gegeven aan mond-tot-mondreclame.
Social media zijn het nieuwe reclame maken. En dan niet het reclame maken dat bestaat uit zenden, uit pushen. Maar het reclame maken dat bestaat uit referenties van tevreden klanten, uit interactie met potentiële klanten en cocreatie met allebei.
Het hebben van een heldere strategie voor de inzet van social media is dan ook belangrijker dan ooit. En dat gaat verder dan duidelijk op een rij zetten wat je doelstelling is, wie je doelgroep, welke media het meest geschikt zijn om je doelgroep te bereiken, etc.
Er zijn tools genoeg om uit te zoeken op welk moment van de dag je je doelgroep het beste kunt bereiken en welk type boodschap bij hen het beste aanslaat (en interactie teweeg brengt). Ga dus vooral meten. Wanneer je posts of tweets het meest worden gelezen en wanneer je de meeste retweets of reply’s ontvangt.
En ga monitoren! Want jij wil het toch ook weten als er reclame voor je wordt gemaakt?