Tijdens mijn trainingen LinkedIn voor de bouw komt het altijd aan de orde: wat te delen? Wat kan ik delen dat interessant is voor mijn volgers? Welk nieuws is update-waardig op LinkedIn?
Vooral als je net actief bent op social media kan het lastig zijn om te bedenken wat leuk, interessant of nuttig is om te delen. Je kunt je misschien ook nog niet zo goed voorstellen dat er mensen zijn die jouw berichten willen lezen.
Maar ook als je al langer actief bent op social media en weet wat je volgers en fans graag lezen heb je wel eens last van een writer’s block. Mijzelf niet uitgezonderd. Goede content heb je nu eenmaal niet altijd voorhanden.
In dit artikel 8 tips om dat writer’s block te doorbreken. Hoe kom je aan goede content?
1: Deel nieuws uit je vakgebied
Of je nu vooral bezig bent met duurzaamheid, lean bouwen, renovatie en onderhoud of veiligheid, interessant is altijd: welke ontwikkelingen zijn er op dat vlak? Welke innovaties doen ertoe en welke nieuwe wetten en regels hebben invloed? En ook belangrijk, wat zeggen deskundigen erover en wat vind jij daarvan?
Als het goed is heb je al een radar ontwikkelt voor dergelijk nieuws omdat het relevant is voor de uitoefening van je vak. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is daar een filter overheen leggen, waarbij je je afvraagt: is dit ook relevant voor mijn volgers?
2: Stel Google Alerts in
Nog geen radar ontwikkelt voor vakgerelateerd nieuws? Stel Google Alerts in. Google Alerts bieden je de mogelijkheid om je te abonneren op een zoekopdracht. Bijvoorbeeld ‘lean bouwen’ of ‘duurzaam bouwen’.
Vanaf het moment dat je een zoekopdracht hebt aangemaakt ontvang je met regelmaat (je stelt zelf in hoe vaak) een e-mail, wanneer de door jou ingevoerde zoekterm online verschijnt. Het is eigenlijk een soort digitale knipseldienst. Zo krijg je mogelijk relevante content zo aangeleverd, in je inbox.
3: Volg interessante Twitteraars, Faecebookpagina’s en groepen op LinkedIn
Nog een manier om aan interessant vakgerelateerd nieuws te komen: via anderen die actief zijn op social media. Zoek naar vakgerelateerde blogs, Facebookpagina’s, Twitteraars, YouTube kanalen, discussiegroepen op LinkedIn, SlideShare accounts en ga ze volgen. Je blijft up-to-date en voor je het weet heb je meer content om te delen dan je kanalen hebt om het óp te delen.
Bedenk wel: ere wie ere toekomt. Als je iets deelt van een ander, laat dat dan ook duidelijk zien in je bericht door die persoon erin te vermelden.
4: Ga monitoren
Online monitoring is tegenwoordig sowieso een must (zie mijn eerdere artikel: 5 veelgemaakte fouten bij de zakelijke inzet van social media. Nummer 2: geen online monitoring). Online monitoring is belangrijk omdat je zo:
- bijhoudt wat er online over je organisatie wordt gezegd en geschreven,
- informatie kunt vergaren over concurrenten,
- de interesses kunt peilen van een eventuele (nieuwe) doelgroep,
- ideeën op kunt doen voor verbetering van (nieuwe) producten of diensten,
- nieuwe opdrachten kunt verwerven.
En via monitoring kun je makkelijk en snel op de hoogte blijven van ontwikkelingen in je vakgebied. Kijk (m.n. voor Twitter) maar eens naar tools als Tweetdeck en Hootsuite. Net als bij Google Alerts stel je een zoekopdracht in en zie je het, wanneer jouw zoekterm online verschijnt.
5: Vertel over je bedrijf en wat je aan het doen bent
Zonder te vervallen in berichten over je lunch, je toiletbezoek of je koffiemoment: vertel over wat je aan het doen bent. Werk je aan de ontwikkeling van een nieuw product of een nieuwe dienst, heb je een interessante afspraak gehad, ben je op een congres of training, heb je een groot project afgerond of is er een andere mijlpaal (eerste paal), meld het!
En geef je contacten ook een kijkje in de keuken. Laat ze af en toe eens zien (met foto’s) hoe het er bij jullie intern aan toegaat (zonder je grenzen te overschrijden uiteraard).
6: Deel kennis
Laat gerust zien wat je weet en kan en hoe je dat gebruikt om anderen te helpen. Je potentiële klant of opdrachtgever weet immers niet welke kennis je hebt als je die voor jezelf houdt.
Kennis delen kan op allerlei manieren. Je kunt een artikel schrijven (op je eigen blog of dat van een ander), een educatief filmpje maken of een presentatie plaatsen op SlideShare en die delen via andere kanalen. Maar je kunt ook eenvoudigweg een korte tip delen via Facebook, Twitter of LinkedIn.
7: Stel vragen
Heb je een vakgerelateerd probleem, ben je op zoek naar een specifiek product, wil je de mening horen van je klanten of heb je heb je ervaringsdeskundigen nodig? Stel je vragen dan gerust op social media.
In discussiegroepen op LinkedIn geven vakmensen graag antwoord, op Twitter kun je effectieve oplossingen verwachten van volslagen vreemden. En op Facebook worden je fans er heel blij van als je ze de mogelijkheid geeft om nieuwe ideeën of suggesties aan te dragen. Je vergroot daarmee de betrokkenheid van je fans bij je organisatie én je krijgt veelal hele waardevolle input waarmee je je aanbod kunt verbeteren.
8: Geef antwoorden
Ondanks bovenstaande tips geen inspiratie? Laat dan in én buiten je netwerk zien wat je weet en wat je kan en dat je anderen graag verder helpt met je kennis door hun vragen te beantwoorden.
Want uiteraard beantwoord je vragen die direct aan jou worden gesteld (zie, voor het belang daarvan, 5 veelgemaakte fouten bij de zakelijke inzet van social media. Nummer 3: geen interactie). Maar je kunt vragen ook opzoeken. Vragen over onderwerpen waar jij verstand van hebt, zodat je je kunt profileren en iedereen kan zien welke kennis je in huis hebt. Bijvoorbeeld door discussiegroepen op LinkedIn te volgen of Twitter te monitoren.
Meer tips voor goede content? Voeg ze toe in de reacties op dit artikel!