Apps en social media, het definitieve einde van de corporate website?

De corporate website, welke organisatie heeft ‘m tegenwoordig niet.  Of kunnen we beter zeggen: de corporate website, welke organisatie heeft ‘m straks nog wel?

Volgens Roelof Meijer (directeur van SIDN, Stichting Internet Domeinregistratie Nederland) is de corporate website op zijn retour. Hij voorspelt: ‘Over 25 jaar kunnen we ons waarschijnlijk met moeite herinneren wat een domeinnaam was.’

Nu nog half miljoen nieuwe domeinen per jaar
Meijer deed zijn uitspraak in een interview met Computable, ter ere van het 25 jarig bestaan van SIDN.

Toen, in 1986, werd voor het CWI de eerste .nl domeinnaam geregistreerd. Er zijn nu ruim 4,4 miljoen .nl-domeinen actief en na aftrek van de opheffingen komen er zo’n half miljoen per jaar bij.

Maar, zegt Meijer: ‘De huidige groei van vijfhonderd- tot zeshonderdduizend domeinnamen per jaar zal op termijn afvlakken’.

Drie redenen voor het einde van de corporate website
Volgens Meijer zijn er drie ontwikkelingen die de groei kunnen remmen.

  • De opkomst van zoekmachines maakt dat er op internet minder gebruik wordt gemaakt van url’s.
  • De opkomst van apps zorgt ervoor dat een url minder relevant wordt. ‘Mensen gebruiken op hun smartphones nauwelijks een browser. Om gevonden te worden met een app is in principe geen domeinnaam nodig, maar volstaat een ip-adres.
  • De opkomst van social media. ‘Voor sommige bedrijven kan koppeling aan een social media-site een alternatief zijn voor het vastleggen van een eigen domein. Bijvoorbeeld Facebook.com/productnaam’, aldus Meijer.

Geen eigen domein maar een Facebookpagina
Mijzelf valt het inderdaad op bij reclames op televisie. Steeds vaker noemen bedrijven aan het einde van een commercial niet het domein van de corporate website, maar de URL van de eigen Facebookpagina.

En apps, ja dat is helemaal een verhaal apart.

Gemiddeld 25 apps….
Het gebruik van apps is in korte tijd enorm toegenomen en hangt logischerwijs sterk samen met de groeiende populariteit van smartphones en tablets. In augustus 2010 had nog slechts 1% van de internettende Nederlanders een tablet in bezit en 23% een smartphone.

In juni 2011 had al 6% van de internettende Nederlanders een tablet en 38% een smartphone. 14% van de Nederlanders gaf toen aan van plan te zijn op korte termijn een tablet aan te schaffen.

Dat blijkt uit onderzoek van Intomart GfK. Uit dat onderzoek blijkt ook dat een tablet-bezitter gemiddeld genomen 25 apps download, een smartphone bevat gemiddeld 15 apps.

48 miljard downloads in 2015
Nederland is niet bepaald uniek in het gebruik van tablets, smartphones en bijbehorende apps. In-stat, een internationaal marktonderzoekbureau, deed onderzoek naar de markt voor mobiele applicaties en verwacht dat het aantal gedownloade mobiele apps in 2015 de 48 miljard zal benaderen.

Wereldwijd zal 45% van de verkochte mobiele telefoons uit smartphones bestaan (nu is dat 23%). En ondanks dat er ook veel gratis apps op de markt zijn gaat er veel geld in om. Volgens In-Stat zal de app download-markt in 2015 meer dan 29 miljard dollar bedragen.

Facebookpagina de nieuwe corporate website
Als Meijer gelijk heeft en de eigen domeinnaam langzaam verdwijnt als gevolg van de opkomst van apps en social media gaan we weer een geheel nieuwe fase in. Dan is het de Facebookpagina die de dienst uitmaakt.

In de VS gebeurt dit overigens al veelvuldig. Zo bereikt Starbucks maandelijks ruim 19 miljoen unieke bezoekers met haar Facebookpagina. Haar eigen bedrijfswebsite trekt maandelijks 1,8 miljoen unieke bezoekers (bron: 6minutes).

De app van Starbucks
De app van Starbucks

Een eigen app als webshop…
Met de eigen app
is Starbucks dan overigens een prachtig voorbeeld voor de toekomst. Want met de Starbucks app kunnen Starbucks klanten in de VS hun koffie van tevoren uitkiezen en betalen via hun telefoon om deze vervolgens op te halen bij de Starbucks winkel.

…. en betaalmiddel
De app maakt het mogelijk voor gebruikers om hun saldo te checken, de dichtstbijzijnde Starbucks op te zoeken en makkelijk de laatste aanbiedingen te checken. Eenmaal in de winkel aangekomen kunnen klanten hun streepjescode voor een scanner houden en na de aankoop toont de app ook het overgebleven saldo.

Starbucks maakte bekend dat in de eerste negen weken dat het systeem online was er meer dan drie miljoen aankopen zijn gedaan via dit systeem (bron: Koffiediscounter).

Tsja….
De corporate website in de prullenbak, wie volgt?