Mijn boek Van weerstand naar transparant, dat ik samen met Marjet Rutten schreef, bevat allerlei tips voor organisaties in de bouw-, installatie- en vastgoedsector om meer te halen uit hun website en/of social media.
Het goed gebruik maken van de metadata die je kunt invoeren in het CMS van je website is één van die tips.
Typ maar eens je domeinnaam in, in de zoekbalk van Google, waarbij je er ‘site:’ voor plaatst, zonder spaties. Zoals het voorbeeld hieronder.
Google toont nu alle pagina’s van je website die voor Google vindbaar zijn. Zo zie je wat potentiële bezoekers (en potentiële klanten) zien wanneer ze naar iets zoeken online, waar jouw website bij naar boven komt.
Nu is de vraag: haal je eruit wat erin zit? Want als we werken met Google Adwords zijn we gewend een wervende titel en advertentietekst te maken. En een goede call to action. Maar als je slim bent doe je dat natuurlijk voor al je pagina’s.
Al je websitepagina’s vormen immers een soort advertentie in Google. Je wilt dat bezoekers jouw website aanklikken, of dat nu in een Google Adwords advertentie is of niet.
Ik kom er tijdens mijn werk achter dat maar weinig bedrijven in de bouw-, installatie- en vastgoedsector weten dat ze de manier waarop ze worden getoond in Google kunnen beïnvloeden. Bij deze daarom hieronder de uitleg.
In het CMS kun je metadata invoeren. Metadata bevatten informatie over de informatie. In dit geval: informatie over de informatie die zich bevindt op de pagina van je website.
Belangrijk voor je ‘advertentietekst’ in Google zijn de titel van je pagina en een beschrijving en/of samenvatting. De paginatitel ‘title’ en samenvatting of ‘meta description’ komen namelijk in beeld bij de zoekresultaten. De meta description is de korte tekst onder de titel van de webpagina die in beeld komt in de zoekmachines.
Deze tekst is van groot belang om potentiële bezoekers te interesseren voor de webpagina en ze te motiveren om door te klikken. Nogmaals: zie het als een advertentie voor je dienst of product.
Om ervoor te zorgen dat Google het zoekresultaat goed en volledig weergeeft, mag de ‘title’ maximaal 60 tekens bevatten, de meta description 160. Ik werk zelf voor mijn website sinds kort met WordPress. In dit CMS kan bijvoorbeeld het ‘All in One SEO pack’ uitkomst bieden.
Dat ziet er bij mij in het CMS dan zo uit:
En in Google zo:
Weet wel dat het soms enige tijd duurt voordat Google je wijzigingen indexeert. Als je dus nu gaat experimenteren met betere titels en beschrijvingen, zijn deze mogelijk pas over enkele weken zichtbaar in Google.
Vanzelfsprekend loont het om de woorden die je beter vindbaar maken – en die je gebruikt in de teksten op de webpagina en de titels van foto’s, video’s en documenten – ook te gebruiken in deze metadata.
Succes! En vragen en reacties zijn uiteraard welkom.