Websites zijn tegenwoordig bijna geen dag hetzelfde. Altijd valt er wel iets te sleutelen aan de inhoud, een formulering of een beeld. Zo kan het voorkomen dat een bezoeker een URL intypt die niet meer bestaat omdat de pagina inmiddels is verwijderd.
Om te voorkomen dat je de bezoeker verliest is het van belang om hem op een dergelijke foutpagina, de ‘404 pagina’ verder te helpen. Microsoft schat in dat 2 tot 10% van het totale verkeer van een site op een foutpagina komt. De 404 pagina is een standaardpagina die op iedere webserver wordt getoond nadat een onbekend adres is ingevoerd.
Je kunt de 404 pagina zelf aanpassen. Schrijf bijvoorbeeld: ‘Sorry, de pagina is niet gevonden. Het kan zijn dat de pagina die u zocht niet meer bestaat. U kunt via de homepage proberen te vinden wat u zoekt of u kunt direct contact met ons opnemen.’ Uiteraard neem je daarbij links op naar de pagina’s waar je naar verwijst, de homepage en de contactpagina.
Netjes en beleeft of vooral grappig? Alhoewel je natuurlijk prima heel netjes en beleeft kunt blijven, maken steeds meer organisaties er tegenwoordig een sport van om vooral zo origineel mogelijk uit de hoek te komen als het gaat om hun 404 pagina. In de artikelen ’15 leuke Nederlandse 404 errorpagina’s’ van Wiep Knol en ‘Doe meer met je Error 404!’ van Ester Toffoletto staan allerlei inspirerende voorbeelden.
Wiep Knol geeft ook links naar Engelstalige lijstjes met voorbeelden. Zoals op deze website van Etail. Of deze van Smashing Magazine.