In ‘Angst voor social media in de bouw? ‘Je krijgt het ook direct terug als je iets goed hebt gedaan.’’ spraken we met Ronald van der Aart over de mogelijkheden van het gebruik van social media voor bedrijven.
Van der Aart is managing consultant van PR-adviesbureau RepMen en werkt voor verschillende bedrijven uit de bouw,- installatie- en vastgoedsector. Welke voordelen denkt hij dat bedrijven uit de sector uit internet en social media kunnen halen?
Social media en de bouw
“De bouwsector is vrij traditioneel. Dat zou misschien kunnen verklaren waarom de sector iets achterloopt in de adoptie van internet en social media. Voor zowel de grote conglomeraten als de kleine éénpitters bieden internet en social media echter allerlei mogelijkheden.”
Je zakelijke belang bewaken
“Als groot conglomeraat in de B2B markt hoef je misschien niet per se via social media aan je opdrachten te komen. Maar dergelijke bedrijven hebben vaak wel een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid en ze hebben regelmatig te maken met politieke gevoeligheden. Dan is het nuttig om gericht te monitoren wat er online over je bedrijf en het project wordt gezegd. Door ontwikkelingen en emoties te volgen kun je je eigen zakelijke belang in de gaten houden.”
Social media als ambassades
“Kleinere bedrijven of éénpitters die op lokaal of regionaal niveau actief zijn kunnen met behulp van internet en social media meer naamsbekendheid krijgen, zich aanbieden of testimonials van tevreden klanten publiceren.”
En dat geldt voor bedrijven in de B2C én in de B2B markt.
“Zie je website als je land in de wereld van internet. Als je website je land is dan heb je ambassades nodig. Social media kunnen die ambassades zijn. Via social media kun je mensen op je website of je assortiment wijzen.”
De tirannie van de transparantie
Van der Aart is vrij uitgesproken over de invloed van internet en social media op de sector (en eigenlijk alle andere sectoren): “Men spreekt wel eens van ‘de tirannie van de transparantie’ als het over social media gaat. Alles kan immers maar worden gezegd en geschreven, positief én negatief.”
“Maar voor klanten betekenen social media ‘de zegen van de transparantie’. Als je slecht werk levert communiceert je klant dat razendsnel door. Potentiële klanten vinden deze negatieve ‘recensies’ eenvoudig via Google. Je kunt je als bedrijf geen prutswerk meer veroorloven, dan ben je direct out of business.”
CEO ook op social media
Van der Aart ziet in de toekomst het belang van social media alleen maar groeien. “De jongeren van nu zijn de medewerkers van straks. Of je nu wel of niet traditioneel bent ingesteld, je werknemers zullen social media gebruiken.”
“En,” vervolgt Van der Aart, “de jonge medewerkers die nu actief zijn met social media groeien door naar directiefuncties. Steeds meer CEO’s en CFO’s zijn daardoor in de toekomst gewend aan social media. Zij begrijpen het principe van open leadership.”
“Dat vertaalt zich door naar de werkwijze van organisaties en hoe zij omgaan met journalisten, consumenten, burgers en stakeholders. En ook intern gaat dat zijn weerslag hebben, waarbij medewerkers elkaar snel vinden via interne en externe social networks op basis van kennis en kunde in plaats van via hiërarchische lijnen.”
Lees ook ‘Negatieve publiciteit voorkomen met behulp van webcare, het kan!’