Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, een eigen blog…moet je daar als bedrijf nou iets mee of niet? En zo ja, hoe pak je dat dan aan? Waar moet je beginnen? Hoe weet je welke media voor jou geschikt zijn, welke boodschap aankomt, hoe je herkenbaar bent als bedrijf ten opzichte van andere bedrijven? En hoe organiseer je het vervolgens op zo’n manier dat je er geen uren per dag zoet mee bent, met al die online activiteiten? Dit najaar verschijnt mijn boek Online marketing in de bouw: een concreet stappenplan met tientallen voorbeelden uit de branche. In dit blog een voorproefje: het verhaal van SATIJNplus Architecten.
—
Update: Online marketing in de bouw is in oktober 2014 uitgekomen. Op www.onlinemarketingindebouw.nl staat een gedeelte van het boek ter inzage online en kun je het boek bestellen.
—
SATIJNplus Architecten (35 medewerkers) begon de crisis in 2009 flink te voelen. Minder aanbestedingen, minder presentaties, de hoeveelheid werk liep terug. Het bureau slonk van 75 naar uiteindelijk 35 medewerkers.
Om zich heen zag SATIJNplus dat andere architectenbureaus zich terugtrokken in een hoekje. Dat wilde het bureau zelf niet. Het wist dat het van zich moest laten horen. De naamsbekendheid vergroten, laten zien dat het al meer dan 50 jaar kennis en expertise had opgebouwd in restauratie, renovatie en herbestemming van vastgoed. Met een bureaubrochure het land doorrijden, dat ging echter niet meer. Dat kostte simpelweg teveel tijd en geld. SATIJNplus besloot actief te worden op social media en startte enige tijd daarna ook met een eigen blog en digitale nieuwsbrief.
Project-updates en kennisdeling
De activiteiten op social media begonnen laagdrempelig met LinkedIn. Alhoewel er toen nog weinig activiteit en interactie was op LinkedIn, had het netwerk van het bureau daar al wel profielen aangemaakt. SATIJNplus deelde updates over projecten, maar ook whitepapers om kennis te delen. In het begin kwam er nauwelijks respons, maar het bedrijf hield vol en langzaam maar zeker kwamen er steeds meer reacties. Inmiddels is SATIJNplus ook actief op andere kanalen, zoals Twitter, Facebook en Pinterest.
Een eigen weblog
In 2010 startte het architectenbureau met een eigen blog. Het doel: door kennis te delen autoriteit claimen op het gebied van restauratie, renovatie en herbestemming van vastgoed en wonen en zorg. En met succes. Een blog over BIM, zomaar een voorbeeld, leverde in korte tijd vijf lezingen op en een aantal aanvragen voor meer informatie en kennismakingsgesprekken.
Obstakels
De activiteiten op social media konden in eerste instantie niet op heel veel enthousiasme rekenen bij de medewerkers. Projecten goed uitvoeren, daar ging het om, was hun mening. Social media waren maar onzin en tijdverspilling. Maar SATIJNplus wilde niet dat de activiteiten op social media een ding zouden zijn van alleen de marketingmedewerker. Juist niet.
Stap voor stap
SATIJNplus pakte het daarom stap voor stap aan. Door samen met collega’s accounts aan te maken, praktische workshops te geven, collega’s persoonlijk te benaderen met ideeën voor blogs, updates voor LinkedIn en tweets. En door hen steeds weer opnieuw de effecten te laten zien. Steeds meer medewerkers raakten overtuigd door de enthousiaste reacties op LinkedIn, de retweets, hoe vaak een blog werd gelezen en de afspraken die eruit voortkwamen.
Het resultaat
Daar waar veel concurrenten de crisis niet hebben overleefd, is SATIJNplus Architecten nu online veel beter vindbaar en heeft het inmiddels landelijke naamsbekendheid. Voorheen was het bureau vooral actief in Zuid Nederland, nu heeft het bureau ook projecten lopen in het midden en westen van het land en in België.
En waar SATIJNplus voorheen bij nieuwe afspraken uit moest leggen wie het was en wat het deed, reageren gesprekpartners nu direct met: ‘Ik ken jullie, heb al veel gezien van jullie werk’. Potentiële opdrachtgevers weten waar SATIJNplus voor staat, welke kennis het bureau in huis heeft en voor welke projecten ze SATIJNplus in kunnen schakelen. En, ook niet geheel onbelangrijk, de besparingen op drukwerk en advertenties zijn enorm!
Oproep
We zijn ook nog op zoek naar mooie voorbeelden voor in ons boek. Heb je iets bijzonders gedaan wat mooie resultaten opleverde? Vind je dat jullie een specifiek aspect van de inzet van je website of social media echt goed voor elkaar hebben? Of heb je misschien een keer een fout gemaakt waar anderen ook veel van kunnen leren? Mail naar inge@ingesijpkens.nl, ik schrijf er graag over!
—
Update: Online marketing in de bouw is in oktober 2014 uitgekomen. Het boek bevat uiteindelijk maar liefst 41 voorbeelden uit de branche. Heb je wel nog een mooi voorbeeld, schroom dan niet ons toch aan te schrijven. We schrijven je verhaal graag op in een blog.