Het is alweer bijna 4 (!) jaar geleden dat Sascha Murk en ik ons boek ‘Bouwen aan een sterk werkgeversmerk’ uitbrachten. Een boek waar we trots op zijn, met een thema dat nog steeds heel actueel is. Het was een vervolg op ons eerste boek Online marketing in de bouw, dat in 2019 een 2de druk kreeg omdat het studieboek werd voor studenten aan de Saxion Hogeschool. Nu komt er een derde boek, namelijk over Bouwen aan cultuur bij verandering. Hieronder vertellen we je waarom.
De bouw-, installatie- en vastgoedsector zit midden in een periode van grote veranderingen die vragen om andere manieren van bouwen, organiseren en samenwerken.
Dat de cultuur in de branche daarin een sleutelrol speelt, is allang geen nieuws meer. Talloze mensen spraken zich hier al over uit. Om met al die veranderingen om te gaan en de benodigde transities door te maken, is in de branche meer samenwerking en integratie van disciplines nodig. Er is behoefte aan meer lef en flexibiliteit. Meer openheid, meer ruimte voor gevoel en meer oog voor de lange termijn.
Veel bedrijven en organisaties zijn hier ook al mee bezig. Ze snappen dat je andere omgangsvormen, andere waarden, ander leiderschap en andere manieren van communicatie nodig hebt om bij te blijven. Als opdrachtgevers je andere vragen stellen. Als je aantrekkelijk wilt blijven voor een nieuwe generatie medewerkers. Als je gaat fuseren. Als je gaat digitaliseren. Als je met andere materialen gaat werken, als je anders wilt gaan samenwerken.
Inspiratie en praktische handvatten
Wij schreven dit boek om deze verhalen naar boven te halen. En, met onze eigen ervaringen en kennis van de theorie, te delen in de branche.
Verhalen over cultuur en verandering vind je overal in onze sector. Bij de grote beursgenoteerde bouwers, het infrabedrijf met 100 medewerkers, woningcorporaties én de kleine installateur op de hoek. Wij zijn daarbij op zoek gegaan naar verhalen die inspireren: ‘Ah, zo doen zij het, dat lukt bij ons misschien ook.’ Door die verhalen te combineren met de theorie over cultuur en verandering hopen wij je daarnaast veel praktische handvatten mee te geven.
De opbouw van dit boek
Hoofdstuk 1 beschrijft de veranderingen waar de branche mee te maken heeft en waarom cultuur daarin zo’n cruciale rol speelt. Hoofdstuk 2 gaat over wat organisatiecultuur is. Hoofdstuk 3 laat zien hoe je inzicht krijgt in je organisatiecultuur. Hoe maak je dat wat vaak zo impliciet aanwezig is, expliciet?
Hoofdstuk 4 vervolgens gaat over de basis-ingrediënten die je nodig hebt als je met je cultuur aan de slag gaat. Wat heb je sowieso nodig? Hoofdstuk 5 tot slot beschrijft het proces van cultuurverandering. Waarom is dat vaak zo’n moeilijk en grillig proces en hoe is het toch mogelijk dit te managen?
Tientallen voorbeelden uit de branche
In totaal vind je in dit boek (achteraan elk hoofdstuk) 20 interviews met bedrijven en organisaties die vertellen hoe zij het aanpakten en waarom. Waar ze tegenaan liepen, wat goed ging en wat ze nu anders zouden doen.
Daarnaast delen we door het hele boek heen allerlei andere praktische voorbeelden, ofwel uit onze eigen praktijk of verhalen die we ophaalden voor onze eerdere boeken. Het zijn verhalen van bouwers, installateurs, woningcorporaties, producenten, adviesbureaus, infrabedrijven en alle andere typen organisaties die onze branche rijk is.
Publicatie in 2025
Het boek Bouwen aan cultuur bij verandering komt eind 2025 uit. Wil je alvast een exemplaar bestellen in de voorverkoop? Tot 1 november hanteren we een voorverkoop-korting. Zie: www.bouwenaancultuur.nl.