Woub is de eerste app die een echt simpele oplossing biedt voor gestructureerde projectcommunicatie bij verbouw- en onderhoudsprojecten. De app is een groot succes en groeit zo’n 600% per jaar. Sascha en ik hielpen bij de positionering van Woub. Hoe we dat aanpakten lees je hier.
Toen Lorenzo Zuppelli een tijd bij zijn vader werkte in het aannemingsbedrijf, ondervond hij hoe stressvol het is als je geen overzicht hebt over wat er allemaal speelt op projecten. Werk was er genoeg, dat was het probleem niet. Wél een probleem: op kantoor werd iedereen horendol van alle mailtjes en telefoontjes, op de bouw raakten collega’s gefrustreerd doordat ze verkeerde materialen mee hadden, niet exact wisten wat ze moesten doen en tijd verloren aan gedoe.
Gek ook, het werd – soort van – geaccepteerd: ‘Zo gaat het nou eenmaal’. Maar niet alleen kostte het gebrek aan structuur en goede communicatie veel geld, iedereen verloor zo langzamerhand ook het plezier in zijn werk. Lorenzo ging op zoek naar een oplossing en ontwikkelde zelf een app. Dat werd een groot succes. Zijn vaders bedrijf liep al snel als een trein en verliest nauwelijks nog geld aan faalkosten. Lorenzo besloot de app in de markt te zetten en startte zijn eigen bedrijf: Woub.
Wat is ons onderscheidend vermogen?
Lorenzo en zijn compagnon Stefan hadden al veel onderzoek gedaan toen zij bij mij en Sascha aanklopten voor advies. Een eerste marktversie van Woub was ook al live. Maar Lorenzo en Stefan worstelden met hun marketing en communicatie. Wat is ons onderscheidend vermogen, op wíe richten we ons nu primair, welk probleem lossen we nu daadwerkelijk op en wat betekent dat voor onze gebruikers?
Keuzes maken
Met Woub richtten Lorenzo en Stefan zich tot dan toe op een groot aantal typen bedrijven. En zij konden zelf moeilijk onder woorden brengen waarin ze anders waren dan wat er al aan oplossingen was in de markt. Na flink wat voorbereidend werk gingen Sascha en ik daarom samen met de mannen van Woub om de tafel voor een workshop. Stapsgewijs liepen we langs de vooraf voorbereide doelgroepanalyse, marktanalyse, concurrentieanalyse en bedrijfsanalyse. Keuzes maken, daar ging het nu om.
Dit is wie we zijn
Lorenzo herinnert zich de workshop nu nog goed: “Die sessie was erg leuk en interessant, maar ook pittig. We gingen echt naar de kern: wat maakt ons nou uniek? Onder andere de oefening met de archetypes zorgde voor veel discussie, maar leidde uiteindelijk wel tot het inzicht: dit is wie we zijn, dit is hoe we onszelf neer willen zetten.”
Sascha en ik namen alle opgedane inzichten ‘mee naar huis’ en kwamen twee weken later bij de mannen terug met een voorstel voor de positionering. “Dat voorstel was raak”, vertelt Lorenzo daar nu over. “We waren op zoek naar een tagline die alles zegt. Waar alles als het ware in samenvalt. Die tagline hadden jullie gevonden.”
Structuur én gevoel
Bij zo’n positioneringsvraagstuk pakken Sascha en ik het altijd heel gestructureerd aan. Tegelijkertijd komt er ook veel gevoel bij kijken. Vanuit de sterke en zwakke punten, concurrentieanalyse, marktanalyse en archetype-discussie (her)formuleren we eerst kernwaarden, vatten we het onderscheidend vermogen samen in één USP, formuleren we in een kernboodschap in enkele alinea’s het bestaansrecht van het bedrijf en komt dat alles samen in een hele korte pay-off en ‘regels’ voor de tone of voice.
Al je projectcommunicatie in één app
Het onderscheidend vermogen van Woub bleek eigenlijk heel helder. Waar apps voor projectadministratie focussen op gemak voor kantoor, redeneert Woub juist vanuit de vakmannen en -vrouwen op de bouw. En Woub gaat niet over administratie, het gaat heel specifiek over communicatie en samenwerking tussen alle betrokken mensen bij verbouw- en onderhoudsprojecten. Al die bestaande apps en pakketten bevatten veel meer functies dan een gemiddeld bedrijf nodig heeft, Woub maakt dat allemaal veel simpeler en vervangt mail en WhatsApp, waardoor je al je projectcommunicatie in één app hebt.
Meer lol in je werk
Ook niet onbelangrijk: Lorenzo en Stefan zijn jong, in allerlei saaie software-taal verliezen zij zich niet. Ze zijn enthousiast en eigenzinnig. Een beetje rebels zelfs en extreem klantgericht. Dat mag je zien en voelen als je Woub gebruikt of de website bezoekt. En de kern van waar Woub over gaat? Vakmensen elke dag met trots en plezier naar hun projecten laten rijden omdat ze hun werk kunnen doen zonder gedoe. Faalkosten voorkomen en vooral: meer lol in je werk, daar gaat Woub over.
Faalkosten voorkomen
De analyse die we Woub leverden, inclusief plan voor het neerzetten van deze positionering, vormt de lat waarlangs Stefan en Lorenzo nu alles wat zij doen leggen. Het doel: onderhouds- en renovatiebedrijven (de mensen bij die bedrijven!) de mogelijkheid bieden met het werk bezig te zijn dat ze leuk vinden. Verbouwen, voegen, schilderen, timmeren zonder gedoe. Zonder onnodig ingewikkelde administratie, zonder communicatiestoornissen, zonder zoeken naar van alles, zonder alle faalkosten die daardoor ontstaan.
600% groei per jaar
De markt ontwikkelt zich door en daar spelen Lorenzo en Stefan met de doorontwikkeling van Woub continu op in. Met één klik exporteer je bijvoorbeeld een projectdossier, waarmee bedrijven eenvoudig kunnen voldoen aan de nieuwe Wet Kwaliteitsborging. Dat er behoefte aan is bewijst de groei van Woub, die zo’n 600% bedraagt per jaar. Nieuwsgierig geworden? Check Woub.nl, je kan de app gratis uitproberen :-).