Contentmarketing is hot, zoveel is zeker. Ook in de bouw-, installatie- en vastgoedbranche ontdekken steeds meer bedrijven de voordelen ervan. Ik ben er zelf ook al jaren actief mee, maar al die tijd ook al, borrelt er iets bij mij. Contentmarketing wordt door veel bedrijven uitgelegd als iets puur commercieels. Doel is mensen naar de website te trekken en meer te verkopen. Dat is wat mij betreft echter veel te plat. Contentmarketing heeft wel een commercieel uitgangspunt (je doel is succesvol te blijven als bedrijf en/of succesvoller te worden), maar het gaat vooral over relaties. Relaties met (potentiële) klanten, maar net zo goed met (potentiële) leveranciers, partners, medewerkers en andere stakeholders. Eens of oneens?
Ik heb dit blog echt al jaren in mijn hoofd, maar een concreet verhaal kwam er steeds maar niet uit. Tot nu. En dat komt door twee dingen.
Grote personeelstekorten in de bouw
Allereerst zie ik overal om ons heen de worsteling van bedrijven om het juiste personeel te vinden (en te behouden). Dat is echt een probleem in de branche, en dat probleem is voorlopig ook niet opgelost.
Veel bedrijven delen nu overal waar het kan hun vacatures, maar probeer er nu maar eens uit te springen met deze krapte op de arbeidsmarkt. Dat is bijna onmogelijk. Alleen die vacature delen als je een nieuwe medewerker nodig hebt is ook niet genoeg. HR is een continu proces en heeft alles te maken met het imago van je bedrijf en je imago als werkgever. En daar kan contentmarketing een belangrijke rol bij spelen (en daar ga ik straks verder op in).
Onderaannemers zijn selectiever
De tweede aanleiding om dit blog te schrijven is dat dit personeelstekort ook weer invloed heeft op de relaties tussen bouwers en onderaannemers. Bouwers hadden lange tijd geen problemen om goede onderaannemers te vinden. Nu is dat compleet anders. Onderaannemers hebben namelijk moeite om goed personeel te vinden en zijn selectiever in welke opdrachten ze wel aannemen en welke niet. Dat betekent dat het voor bouwers cruciaal is om de goede onderaannemers aan zich te binden. Lukt dat namelijk niet, dan kunnen ze bepaalde projecten misschien wel niet aannemen. En ook daar kan contentmarketing een belangrijke rol bij spelen.
Huh? Hoezo met contentmarketing?
Waarom kan contentmarketing dan helpen bij deze problematiek? Omdat contentmarketing simpelweg NIET alleen gaat over potentiële klanten naar je website trekken en een verkoop genereren. Contentmarketing gaat over identiteit en imago. Over het bouwen van een merk waar klanten, medewerkers, leveranciers, partners en andere stakeholders zich aan willen binden. Waar ze vertrouwen in hebben, waar ze met trots over praten, dat ze aanbevelen aan anderen en waar ze nooit meer bij weg willen.
Hoe dan?
Dus nee, content marketing gaat NIET over het promoten van je diensten en producten. Het gaat over waarde toevoegen. Over kennis delen die mensen verder helpt of aan het denken zet. Over laten zien waar je voor staat en gaat als bedrijf.
Dat betekent dus ook: je medewerkers naar voren schuiven en hen de ruimte geven om hun kennis te delen. Doordat zij dat op hun eigen manier doen en laten zien wat zij zo leuk vinden aan hun werk, helpen zij mee aan het bouwen van een sterk werkgeversimago. Aan het vormen van een helder onderscheidend vermogen.
En het betekent ook: je partners, leveranciers en onderaannemers af en toe in het zonnetje zetten. Dat vertelt namelijk heel veel over je bedrijf en welke waarde je hecht aan relaties met andere bedrijven.
Tal van voorbeelden uit de branche
Prachtige voorbeelden zijn er al genoeg. Zo vertelde Arno Schipper van Arcas Trading ons jaren geleden al hoe zijn blog en activiteiten op sociale media voor hem de relaties versterken met de fabrieken die Arcas vertegenwoordigt. Duitsers, Fransen, Denen en Zwitsers kunnen dan misschien zijn Nederlandse blogs niet lezen, ze zijn zich er heel goed van bewust dat Arcas Trading actief werkt aan de indirecte promotie van hun bouwstoffen. Hij vraagt ze immers regelmatig om inbreng en afbeeldingen.
KnaapenGroep idem. Daar ligt de nadruk op de relatie, niet op de commercie. En dan zie je direct ook hoeveel krachtiger dat is dan in een blog eigenlijk gewoon een plat promoverhaal ophangen. Echt zijn heeft aantrekkingskracht. Net zoals niet enkel willen verkopen, maar vooral willen helpen. Aantrekkingskracht op iedereen. Niet alleen (potentiële) opdrachtgevers, maar ook (potentiële) medewerkers, leveranciers, onderaannemers en andere stakeholders.
Bouw een sterk merk
Kortom: ga voor de relatie. Maak content waar mensen echt wat aan hebben. Die uniek is en authentiek. Bouw een sterk merk. Dan volgt de verkoop – en al die andere dingen die zo belangrijk zijn voor je bedrijf – vanzelf.