Het boek Online marketing in de bouw bevat meer dan 40 voorbeelden uit de branche van hoe bedrijven hun online marketing aanpakken. In dit blog het verhaal van BAM Utiliteitsbouw (1.350 medewerkers), dat werd opgetekend door mijn co-auteur Sascha Murk.
Bekijk hier hoe deze case eruit ziet in het boek Online marketing in de bouw.
BAM Utiliteitsbouw is met 1.350 medewerkers en 6 regiokantoren een grote landelijke bouwer. De reputatie is belangrijk voor het bedrijf en dus vindt BAM het vanzelfsprekend om ook online continu bij te houden wat er wordt gezegd en geschreven.
Monitoren met behulp van Buzzcapture
Voor online monitoring gebruikt BAM de social media monitor van Buzzcapture. Dit is een online dashboard dat relevant online nieuws en discussies monitort en analyseert. Het geeft BAM inzicht in hoe er over het bedrijf gesproken wordt op fora, blogs en sociale netwerken zoals Twitter en Facebook. Op deze manier kan BAM snel reageren op positieve of negatieve berichten als dat nodig is en meer interactie krijgen met de doelgroepen. Bovendien krijgt het bedrijf goed inzicht in wat de doelgroepen bezighoudt.Altijd snel op de hoogte
BAM monitort ook op alle bouwongevallen in Nederland. Veiligheid heeft top prioriteit, dus als er iets gebeurt op de bouwplaats, dan wil het bedrijf dat direct weten. Social media spelen hierin een belangrijke rol.
BAM ontvangt met behulp van Buzzcapture automatisch een melding, zodra er zich een ongeval voordoet. Op basis van de online informatie wordt dan uitgezocht of het een werk is van BAM Utiliteitsbouw of een collega BAM Bedrijf. Zodra het een eigen werk betreft worden direct de directie, de Kwaliteitsmanager en de perswoordvoerder voorzien van alle relevante informatie. Dit werkt zo goed dat de gevleugelde uitspraak nu al is: “Als er zwaailampen een bouwplaats oprijden, dan weten wij het”.
Proactief monitoren
BAM monitort daarnaast op lopende bouwprojecten en nog niet vergeven bouwprojecten. Al in een vroeg stadium luistert het bedrijf op deze manier naar wat de klant bezig houdt, wat de mening is van de omgeving en andere belanghebbenden. Dat is waardevolle informatie die BAM helpt om op een later moment de klant goed te kunnen adviseren. En om aan de omgeving uit te leggen waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt.
En als een schooldirecteur klaagt over het klimaat op school, dan vangt BAM dit bericht ook op. De commercieel ontwikkelaars bij BAM hebben direct toegang tot deze informatie en kunnen aan de hand van deze informatie hun strategie bepalen.
Rapportages voor iedereen beschikbaar
BAM wil dat iedereen bij het bedrijf zich bewust is van wat er speelt op social media. Van managers tot collega’s in de bouwkeet. De rapportages met de resultaten van de social media stratgie zijn dan ook voor het hele bedrijf beschikbaar. De regiokantoren hebben daarnaast zelf toegang tot monitor van Buzzcapture. En door successen en andere berichten te delen via Yammer ontstaat binnen BAM betrokkenheid en bewustwording.