Steeds meer bedrijven in de bouw-, installatie- en vastgoedbranche zijn actief met contentmarketing (of inbound marketing of hoe je het ook wilt noemen 🙂). Goed nieuws vind ik, want het is een mooie manier van marketing bedrijven. Je dringt jezelf niet op aan mensen, maar deelt vanuit je eigen kennis en interesse informatie die relevant is voor je doelgroepen. Om op die manier je kennis en kunde bekend te maken aan mensen die je nog niet kennen en van waarde te zijn voor je bestaande opdrachtgevers, ook buiten concrete opdrachten om. Ik zie alleen steeds vaker dat niet iedereen diezelfde definitie van contentmarketing hanteert…
Even voor de duidelijkheid: natuurlijk is contentmarketing een vorm van marketing. Helemaal belangeloos is het niet, dat kennis delen. Je wil er je naamsbekendheid mee vergroten, autoriteit claimen, je imago verbeteren, bestaande relaties verstevigen en noem maar op.
Maar het idee achter contentmarketing is wel dat je waarde wil toevoegen voor je doelgroepen door kennis en relevante informatie te delen. Het gaat primair om de inhoud, zeg maar.
Steeds vaker krijg ik nu het gevoel dat het bij sommige bedrijven níet primair om de inhoud en de toegevoegde waarde voor de doelgroepen gaat. Bijvoorbeeld:
- Als er alleen maar wordt gesproken over linkbuilding en het genereren van meer clicks en downloads, in plaats van over wat inhoudelijk waardevol is voor de doelgroepen.
- Als de tekst overduidelijk tot doel heeft om hogerop te komen in zoekmachines door overmatig gebruik van zoekwoorden. Soms lezen die teksten niet eens meer goed.
- Als de content niet uniek is (ik ben zelf al meerdere keren op blogs gestuit waarin letterlijk hele zinnen en alinea’s stonden uit mijn boek of van mijn website of blog, zonder enige bronvermelding).
- Als het gewoon een commerciële tekst is voor de promotie van een product of dienst (doe dat nou niet, daar heb je andere plekken voor).
- Als er direct als ik op een blog kom een pop-up verschijnt (super irritant, ook als het is voor ‘schrijf je in voor onze nieuwsbrief’, ik wil gewoon graag je blog lezen).
- Als de titel niet klopt met het artikel. Dan klik je op een titel, omdat het artikel je interessant lijkt en dan gaat het artikel ineens heel ergens anders over (en is het veelal ook totaal niet relevant en interessant).
Verkeerde verwachtingen
Het gevoel dat het mij (en vele anderen vermoed ik) geeft als ik op dit soort content stuit, is ergernis en teleurstelling. In het laatste geval, met die titel, voel ik me er zelfs ingeluisd. En tja, dan werk je dus als afzender van zo’n bericht niet echt aan het verbeteren van je imago…
Ik schreef in 2015 mee aan het boek Van Maken naar Raken en daarin staat een plaatje waar ik aan moest denken terwijl ik dit stuk schreef. Het is dit plaatje:
Relevant, interessant en doelgroepgericht?
De tekst die bij het plaatje hoort gaat niet specifiek over contentmarketing, maar het komt wel op hetzelfde neer. Wek je de verkeerde verwachtingen bij klanten, dan heeft dat een negatieve invloed op je bedrijf. Als je van contentmarketing gewoon eigenlijk weer reclame maakt, dan bereik je dus het tegenovergestelde van wat je bedoeling was. Dat is gewoon niet slim, vind ik.
Voorbeelden uit de branche
Dus, deel kennis en relevante informatie voor je doelgroepen via je blog, vlog en alle andere kanalen die je inzet voor je contentmarketing. Probeer niet te verkopen, maar probeer te helpen. Vind je het moeilijk om goede content te bedenken, dan heb ik een rijtje vragen (en voorbeelden uit de branche) voor je dat je hopelijk op weg kan helpen.
Welke vragen krijgen jullie veel van (potentiële) opdrachtgevers? Als zij zich oriënteren, jullie wel of niet gaan selecteren, tijdens de samenwerking/uitvoering en daarna? Kijk of die vragen zich lenen om een blog te schrijven of vlog te maken, waarin je die vraag beantwoordt.
- Arno Schipper van Arcas Trading doet dit en dat levert betere online vindbaarheid en meer naamsbekendheid op, maar zet ook aan tot zelfstudie, waardoor Schipper continu werkt aan verdere kennisontwikkeling. Hij merkt dat zijn adviezen aan klanten daardoor ook beter en duidelijker zijn.
Hoe zit (het maakproces van) jullie product in elkaar? Komt daar veel specifieke kennis bij kijken, hoe innovatief is het en hoe werkt het precies?
- Het blog van de Wegenscanners laat goed zien hoe je dit kunt doen zonder dat het op reclame gaat lijken.
Bij welke mensen zit veel kennis in jullie bedrijf? Schuif de experts naar voren om op die manier te laten zien hoeveel kennis er bij jullie wel niet aanwezig is.
- Brink Groep doet dit op een mooie manier.
Welke ontwikkelingen zie je in de markt en wat vinden jullie daarvan? In hoeverre zijn jullie daarmee bezig en spelen jullie in op wat in de toekomst nog gaat komen?
- Een voorbeeld is KnaapenGroep. Zij laten op hun eigen blog ook met regelmaat externe experts aan het woord om onderwerpen aan te kaarten die voor Knaapen en opdrachtgevers wel relevant zijn, maar waarover Knaapen zelf niet de specifieke kennis in huis heeft. Ze bieden dus echt een platform voor kennisdeling.
Veel succes en meer mooie voorbeelden zijn natuurlijk welkom in de reacties!