Het boek Online marketing in de bouw bevat meer dan 40 voorbeelden uit de branche van hoe bedrijven hun online marketing aanpakken. In dit blog het verhaal van Brink Groep (230 medewerkers), dat werd opgetekend door mijn co-auteur Sascha Murk.
Bekijk hier hoe deze case eruit ziet in het boek Online marketing in de bouw.
Brink Groep bestaat uit vier gespecialiseerde bedrijven in management, advies en automatisering op gebied van bouw, huisvesting en vastgoed. Eind 2010 deed het bedrijf haar eerste stappen op social media. Inmiddels heeft het ruime ervaring met de inzet van verschillende kanalen en het creëren van draagvlak onder de medewerkers. Hoe pakte Brink Groep dat aan?
Starten met ervaringsdeskundigen
Voor de afdeling Communicatie van Brink Groep was het vanzelfsprekend dat zij vier jaar geleden mee wilde gaan met de ontwikkelingen rondom social media. Met als doel het delen van kennis en op de hoogte blijven van actualiteiten in de markt startte zij met Twitter.
Op basis van relevante thema’s zoals risicomanagement en nieuwe contractvormen zette zij collega’s met die expertise, en collega’s die al actief waren op social media, bij elkaar. Met die groep is de start gemaakt. Inmiddels zijn meer dan 150 collega’s actief op LinkedIn, hebben ruim 80 collega’s een Twitteraccount en wordt er door diverse medewerkers geblogd.
Hoe krijg je ze enthousiast?
‘Begrijpen en Verbinden’ is wat Brink Groep bij haar medewerkers en doelgroepen wil realiseren. Maar hoe krijg je zoveel medewerkers, uit vier bedrijven, actief op social media? Brink Groep realiseerde dit onder meer door veelvuldig successen te delen via het personeelsblad en intranet. Maar ook door interessante tweets over kennisdeling en vraagstukken van (potentiële) klanten door te spelen aan collega’s.
Daarnaast stelde Brink Groep voor elk bedrijf een handleiding op voor Twitter en het schrijven van blogs en een infographic voor LinkedIn. Steeds meer collega’s werden enthousiast en kozen het middel dat bij hen paste.
Draagvlak is belangrijk
De ervaring heeft Brink Groep geleerd dat je het niet kunt forceren. Medewerkers die actief aan de slag willen, krijgen alle handvatten aangereikt over het hoe en wat. Wil je niet, dan is het geen verplichting. Draagvlak binnen de organisatie is ontzettend belangrijk. Juist de medewerkers weten goed wat er speelt in de markt. Als afdeling Communicatie heb je hun input nodig.
Brink Groep heeft geen social media code, alleen de boodschap ‘Gebruik je boerenverstand en ga respectvol met elkaar om’. Vanaf het begin heeft zij er alle vertrouwen in gehad dat dit goed zou gaan. En dat is ook zo.
Online monitoring
Monitoring speelt een belangrijke rol bij de online activiteiten. Dat varieert van monitoring op de naam van het bedrijf en de directievoorzitter, tot monitoring op thema’s, projecten en mogelijke leads.
Door monitoring concrete leads
Brink Groep heeft inmiddels meer dan 1.000 volgers op LinkedIn en 1.150 volgers op Twitter. De blogs worden veelvuldig gelezen. Zo staat de teller bij het Engelstalige blog ‘design management in sustainable newbuild’ inmiddels op 90.000.
Het bedrijf merkt dat veel medewerkers door social media goed op de hoogte blijven van elkaars bezigheden. Ook de contacten met de pers, brancheverenigingen en opleidingsinstituten intensiveren en verlopen makkelijk. Door te reageren op berichten als ‘ Wie heeft kennis over transformatie & renovatie vastgoed en wil spreken op ons symposium?’ of ‘Gezocht, vastgoedadviseurs rondom renovatie van 6 zorginstellingen’ is Brink Groep al meerdere malen bij de interessante partijen aan tafel gekomen.