Heijmans en storytelling (uit het boek Online marketing in de bouw)

Deze zomer brachten Sascha Murk en ik de 2de druk uit van ons boek Online marketing in de bouw. De eerste druk was volledig uitverkocht toen we in het voorjaar van 2019 mail kregen van de docenten van de opleiding Bouwkunde & Bouwtechnische Bedrijfskunde aan de Saxion Hogeschool. Zij wilden het boek als studiemateriaal op de literatuurlijst zetten voor hun studenten. We besloten het boek te updaten om een 2de druk mogelijk te maken. In dat proces schreven we vijf nieuwe cases. Nou ja, vijf… Veel oorspronkelijke cases zijn in de 2de druk ook als nieuw. Zoals het verhaal van Heijmans en storytelling dat ik hieronder graag met je deel. Met veel dank aan Marit Overbeek en alle collega’s van Heijmans!

Heijmans (8.500 medewerkers) startte in 2011 met het blog overruimte.nl. Met dit platform wilde zij een plek bieden om ideeën en meningen te delen en discussie en co-creatie op gang te brengen. Het blog zou daarnaast een goede manier zijn om het gezicht van Heijmans te laten zien. Door medewerkers hun kennis te laten tonen, op een persoonlijke en transparante manier.

Prikkelende stellingen
Doel was hoge kwaliteit content. Geen slappe verhalen, maar prikkelende stellingen en unieke meningen. De blogs moesten echt uitnodigen tot conversatie. Het werd een groot succes. Verschillende blogs kregen veel aandacht, ook in de reguliere media, en er ontstonden boeiende discussies.

Storytelling
In 2015 besloot Heijmans al haar 42 websites samen te voegen tot één publicatieplatform dat de uitstraling heeft van een magazine. Daarmee bestaat overruimte.nl nu niet meer, maar het idee bleef wel intact: mooie verhalen vertellen en kennisdeling en co-creatie stimuleren. Laten zien wat Heijmans doet, waar Heijmans naartoe op weg is en met welke mensen zij dat doet.

De communicatieafdeling is nu een webredactie, die werkt vanuit een duidelijke contentplanning, met wisselende thema’s en een vaste set rubrieken. Elke maandag is er een vergadering waarin wordt besloten hoe de rubrieken zoals Langs de lijn, Hoe staat het met, en Appen met worden ingevuld. Elke twee maanden komt er een nieuw ‘magazine’ online.

Het mag ook schuren
Naast collega’s komen opdrachtgevers, eindgebruikers en externe deskundigen aan het woord. Waar voorheen vooral de techniek centraal stond, zit nu in elk verhaal een gezicht. Er is altijd een verteller. Een hoofdpersoon.

Iedereen mag vrijuit spreken en dus ook kritiek uiten op de activiteiten van Heijmans. ‘Dat houdt ons scherp,’ zegt Heijmans daar zelf over. Om goede verhalen te vertellen heb je die transparantie nodig. Moeilijke dingen schuwt Heijmans niet. Het mag soms ook schuren, dat komt de authenticiteit alleen maar ten goede.

Intern effect
Alhoewel het publicatieplatform van Heijmans extern gericht is, heeft het intern ook effect. Veel meer zelfs, dan vooraf gedacht. Zo was er een reeks verhalen over Heijmans’ eigen ecologen. Sinds die verhalen en filmpjes worden zij door collega’s veel vaker gevraagd om mee te denken op projecten. En de verhalen uit de rubriek Meelopen met vormen goede input voor de werving van nieuwe medewerkers. “Kijk,” zeggen medewerkers van Heijmans dan op social media, “dit is de baan van die-en-die, we hebben meer van dit soort mensen nodig, dus kom solliciteren!”

Authenticiteit
De laatste twee jaar doet Heijmans ook steeds meer met video, omdat zij met video een breder publiek, ook buiten de bouw, kan bereiken. Heijmans brengt diverse videoformats, waaronder een vlog.

Externe vloggers inhuren zou afbreuk doen aan de geloofwaardigheid en dus volgde er een echte casting. Collega Chantal gaat nu, naast haar gewone werk als projectcoördinator bij Beheer & Exploitatie, ook met haar vlogcamera op pad om mooie verhalen te vertellen. De redactie helpt haar om ideeën te genereren en regelt dat ze op de locaties waar ze wil filmen terecht kan. Eigenheid, daar gaat het voor Heijmans om. In alle verhalen, of ze nu in blog-vorm worden verteld, in een app-conversatie of in beeld.

Nieuwsgierig naar het boek? De 2de druk van Online marketing in de bouw is onder meer verkrijgbaar via StudyStore en Bol.com. Het boek inkijken kan hier.