Social media in de bouw: timmerbedrijf De Timmermantsjoender weet dat het werkt

Van weerstand naar transparant bevat maar liefst 90 voorbeelden van het gebruik van internet en social media in de bouw-, installatie- en vastgoedsector. Op dit weblog lichten we cases uit het boek nog eens extra uit óf voegen we nieuwe cases toe.

Deze keer is dat timmerbedrijf De Timmermantsjoender, actief in verbouw, nieuwbouw, renovatie en restauratie in Friesland. Ik praat met eigenaar Johan Timmermans, die sinds 2010 actief is op Twitter en sinds 2011 op Facebook. Hoe gebruikt De Tsjoender social media, welk effect merkt hij van de inzet van social media en wat zijn wat hem betreft de do’s en don’ts?

Jongeren bereiken met social media
Johan Timmermans is zelf degene die social media accounts beheert. ‘Ik ben begonnen met Twitter omdat ik heel nieuwsgierig ben aangelegd. Ik wilde graag weten wat het nou was, dat Twitter. Daarbij zag ik het als medium dat vooral door jongeren van 15 tot 30 jaar veel wordt gebruikt. Die kunnen wij via Twitter goed bereiken.’

Van weerstand naar transparant over social media in de bouwPersoonlijk contact de kracht van social media
Timmermans is van mening dat het persoonlijke de kracht is van social media. Dat hij zelf de accounts beheert is dan ook een hele bewuste keuze. ‘Je moet op die social media niet de hele tijd zeggen dat je geweldig bent en dat alles mooi en prachtig is. Ik irriteer me aan accounts die alleen maar doen aan promotie.’

Op het Twitter- en de Facebookprofiel van De Tsjoender vind je dan ook van alles. Wat er gebeurt in de omgeving, wat er speelt bij het bedrijf, dank-tweets aan onderaannemers, reacties op anderen… ‘Je moet authentiek zijn en daar horen ook tegenslagen bij. Als ik baal omdat mijn bedrijfswagen een lekke band heeft, dan zet ik dat dus ook op Twitter.’

Gratis reclame door social media
Het effect van de activiteiten op social media is duidelijk aanwezig, aldus Timmermans. ‘Social media bieden je  een ongekende manier om jezelf op de kaart te zetten. Waar ik ook kom, er zijn altijd wel mensen die me al kennen van Twitter of Facebook.’

‘Die naamsbekendheid die je zo opbouwt, die blijft hangen, daar ben ik van overtuigd. Daarbij komt het regelmatig voor dat mensen over ons twitteren, bijvoorbeeld via #detsjoender of @detsjoender. Dat is gewoon gratis reclame! Indirect heb ik via die weg ook al offerteaanvragen ontvangen.’

Op Facebook vooral veel beeld
Alhoewel De Tsjoender werkt met een koppeling tussen Twitter en Facebook gebruikt Timmermans beide media ook wel verschillend. ‘Ik merk dat we op Facebook, met in ons geval vooral veertigers, een ander publiek bereiken dan op Twitter. Op Facebook werken we ook meer met beeld dan op Twitter. En wat betreft die koppeling: als ik in mijn tweets niet teveel hasthags gebruik kan het best ook op Facebook, vind ik.’

Twitter direct, snel en actueel
Alhoewel hij Facebook een prachtig medium vindt, is Timmermans toch vooral ‘fan’ van Twitter. ‘Twitter is directer, sneller en actueler. Het is ook makkelijker bij te houden op je telefoon en je kunt monitoren op specifieke onderwerpen.’ De Tsjoender zet online monitoring nog niet in om nieuwe opdrachten te verwerven, maar wie weet komt dat er snel van. Als Timmermans via die weg een mooie nieuwe opdracht binnenhaalt, dan horen we ervan 😉

Ben je als organisatie in de bouw-, installatie- en vastgoedsector zelf ook aan de slag gegaan met social media? Mail je plan of succesverhaal naar inge@ingesijpkens.nl. Ik besteed er graag aandacht aan op mijn weblog.