Ieder bedrijf moet een Facebookpagina hebben, ook in de bouw-, installatie- en vastgoedsector. Met ruim 9 miljoen Nederlandse profielen is het simpelweg the place to be. Aanmaken dus, die Facebookpagina, en hup, updates plaatsen. Toch?
Facebook is nog steeds hot. Toegegeven, het wordt wat minder, maar bedrijven buitelden werkelijk over elkaar heen in hun haast om een Facebookpagina aan te maken toen het platform zo’n enorme groei doormaakte. De succesverhalen van grote merken zoals Coca Cola, Starbucks en Heineken beloofden allerlei gave interactiemomenten met fans en volgers. Op Facebook zou het allemaal gaan gebeuren. Een klassieke fout, als je het mij vraagt.
Overhaaste beslissingen
Want ja, er zijn heel veel Nederlanders actief op Facebook. En ja, ongetwijfeld zit jouw doelgroep daar ook tussen. Maar wat doet die doelgroep daar? Waar praten zij over, wat vinden zij leuk om tegen te komen in hun timeline? Wat delen ze en waar worden ze blij van? Met andere woorden: sluit dat wat je als bedrijf op Facebook kan en wil delen ook aan op de interesses van je doelgroep op dat specifieke platform? Kun je op die plek werkelijk toegevoegde waarde leveren?
Geen interactie
Veel bedrijven voelen de noodzaak om aanwezig te zijn op Facebook. Ze maken een account aan en starten met het plaatsen van updates. Ze nemen daarbij alleen lang niet altijd de tijd om na te denken over hoe ze zichzelf via Facebook willen presenteren en wie ze willen bereiken. Ze plaatsen updates, zonder idee over of hun doelgroep wel op die informatie zit te wachten. Het gevolg is veelal dat ze veel tijd en energie steken in activiteiten die weinig opleveren. Het aantal fans en volgers blijft beperkt en er komt geen interactie op gang.
Weinig lol aan
Zonder idee over wat te delen (wat voortkomt uit: wat willen wij bereiken, wat vindt onze doelgroep interessant) is het ook heel moeilijk om steeds maar weer iets leuks te bedenken om op Facebook te plaatsen. De Facebookpagina een beetje actief houden wordt dan een hele opgave. En dan is de lol is er ook al snel vanaf.
Er is een oplossing
Dus, heeft jouw bedrijf ook een Facebookpagina waar jullie je eigenlijk niet zo goed raad mee weten? Die ooit is aangemaakt vanuit de gedachte, we moeten wat met Facebook, maar die nu vooral stof staat te vangen? Je bent niet de enige en er is een oplossing.
Doe eens een stap terug en bedenk eerst wat je met de inzet van social media zou willen bereiken. Wat is je doel? Ga vervolgens op onderzoek uit. Waar is je doelgroep actief, hoe is je doelgroep op de verschillende social media actief en aan welke informatie heeft je doelgroep behoefte?
Geen doel, wel een middel
Ongetwijfeld klinkt je dit allemaal heel bekend in de oren. Toch slaan heel veel bedrijven deze stappen over als ze actief worden op social media. Dan is ineens het middel leidend en niet het doel. En dat is toch, over het algemeen, niet de meest effectieve methode ;-).