Je website kan tegenwoordig het verschil maken tussen wel of niet die mooie nieuwe opdracht krijgen. Klanten hebben ruime keuze en door de opkomst van internet en social media heel veel informatie tot hun beschikking. Ze oriënteren zich, vergelijken en maken op basis van argumenten die voor hen belangrijk zijn een keuze. Overtuigt jouw website potentiële klanten om contact op te nemen?
Dit artikel verscheen eerder in het vakblad Aannemer.
In de bouw draait het om relaties en netwerken. Heb je ergens een project afgerond en je klanten zijn te spreken over je werk, dan is de kans groot dat ze je opnieuw inschakelen als ze je weer nodig hebben en je aanbevelen bij vrienden, familie, collega’s of de buren. Je krijgt je werk dan ook voornamelijk via mond-tot-mondreclame. Lekker belangrijk dus, die website. Toch?
Nee.
Als een particulier gaat verbouwen vraagt hij in eerste instantie waarschijnlijk inderdaad (op feestjes, Facebook, Twitter) rond bij vrienden en familie of zij nog een goede aannemer kennen. Hij zoekt daarna echter wel via Google die aannemer op, om een beeld te krijgen van zijn reputatie en zijn werk. Hij zoekt bevestiging, zoals referenties, voorbeeldprojecten en of deze aannemer begrijpt wat hij wel en niet wil. En dat neemt hij mee in zijn keuzeproces. Je website speelt daarmee tegenwoordig een cruciale rol.
Komt de particulier (en voor zakelijke opdrachtgevers geldt dit ook) op een website die niet de informatie bevat die hij zoekt, die hij niet goed kan lezen op zijn mobiele telefoon of tablet, die slechte kwaliteit foto’s bevat of om een andere reden onduidelijk en onprofessioneel is, dan is de conclusie snel getrokken.
Ouderwetse, gebruiksonvriendelijke website? Ouderwets en klantonvriendelijk bedrijf. Nog los van het feit dat we tegenwoordig simpelweg het geduld niet hebben om langer dan twee minuten op een website te blijven waarop we niet direct vinden wat we zoeken. Als het ons niet bevalt zijn we weg en komen we ook niet meer terug. Weg potentiële klant dus.
Veel websites van aannemers voldoen niet aan de eisen die websitebezoekers tegenwoordig stellen. Daarmee mis je als aannemer kansen en loop je opdrachten mis. Hoe breng je daar verandering in?
Tip 1: verdiep je in je doelgroep(en)
Bij een echt goede website draait het maar om één ding: de bezoeker. Het gaat dus niet om wat jij wilt vertellen, maar om wat je bezoekers willen weten. Stel jezelf vragen als:
- Op wie richt ik mij met de website?
- Waarom komen deze mensen naar de website?
- Welke vragen hebben zij, wat is hun ‘probleem’?
- Welke oplossing(en) bied ik?
- Welk resultaat geeft dat voor de klant?
Tip 2: breng je onderscheidend vermogen naar voren
Dat we kwaliteit leveren zeggen we allemaal. Dat is niet onderscheidend. Dat is een boodschap die bedrijven tot grijze muizen maakt en klanten kiezen niet voor grijze muizen. Daarvoor hebben ze gewoonweg teveel keuze. Wel onderscheidend is de specifieke toegevoegde waarde die je levert. Wat jou, in de ogen van de klant, beter, leuker of innovatiever maakt dan de concurrent. Laat op je website duidelijk zien wat je onderscheidend vermogen is, dan geef je mensen een heldere reden om voor jou te kiezen.
Tip 3: houd het simpel en gebruiksvriendelijk
Als je bezoekers niet direct de informatie kunnen vinden die ze zoeken zijn ze weg. Zorg daarom dat meteen duidelijk is op welke website ze zijn en maak een heldere sitestructuur met een logische opbouw. Voorkom dat mensen vijf keer moeten klikken voordat ze op de pagina komen die ze zoeken.
Houd de pagina’s overzichtelijk, ook op de mobiele telefoon en tablet. Met goede, informatieve koppen, korte alinea’s, direct taalgebruik, veel (nuttige) tussenkopjes en prettig leesbare kolombreedtes. Laat er (met behulp van buttons) ook geen twijfel over bestaan waar je bezoekers moeten klikken.
Tip 4: vertel het niet alleen, laat het ook zien
Gebruik beelden van goede kwaliteit die passen bij de inhoud van de tekst. Beeld dat wederom niet jouw verhaal vertelt (met uitzondering van je ‘Over ons’ pagina natuurlijk), maar waarin de bezoeker zich herkent. Voor en na foto’s van verbouwingen bijvoorbeeld.
Geef je huidige klanten ook een stem op je site. Toon referenties, idealiter met naam en foto, waarin je klanten vertellen waarom ze voor jou kozen en hoe ze je beoordelen.
Tip 5: maak je website goed vindbaar
In dit artikel gaan we er vanuit dat bezoekers op je website komen, nadat ze al ergens je naam hebben gehoord. Maar misschien zijn er ook wel mogelijkheden om je website beter vindbaar te maken voor mensen die jouw naam nog helemaal niet kennen. Die niet zoeken op ‘Bouwbedrijf Jansen Hilversum’, maar op ‘bouwbedrijf Hilversum’, al dan niet gecombineerd met bijvoorbeeld ‘aanbouw serre’ of ‘verbouwing badkamer’.
Bij goede vindbaarheid komt nog veel meer kijken (in een volgend artikel daarover meer), maar het verwerken van (combinaties van) zoekwoorden in de teksten (en je domeinnaam, url’s, titels, plaatjes en metadata) van je website is nuttig. Zorg wel dat dit gebeurt zonder te overdrijven. Webteksten moeten boven alles prettig leesbaar zijn en, zoals gezegd, antwoord geven op de vragen van je bezoeker.
Oh ja, en dan nog even dit: mogelijk betaal je nu teveel voor je website
Er bestaat een verschil tussen customized (op maat gemaakt) en open source content management systemen. Voor sommige bedrijven is een op maat gemaakt cms een must, voor de meeste bedrijven voldoet een open source cms echter prima. Omdat de ontwikkelingen rond internet zo snel zijn gegaan zijn er nu nog veel bedrijven met een (duur) op maat gemaakt cms, terwijl dit eigenlijk niet nodig is. Open source cms’en zoals WordPress zijn tegenwoordig heel erg goed.
Als je niet weet in wat voor cms je website is gebouwd kan het lonen hier eens naar te kijken. Mogelijk kun je veel kosten besparen door over te stappen van een op maat gemaakt cms (waar je maandelijkse kosten aan hebt), naar een gratis open source cms.
Vragen of opmerkingen? Voeg ze toe in de reacties!