Wil je aan de slag met social media, maar weet je niet hoe? Of ben je al actief op social media, maar heb je moeite om actief te blijven? Dit artikel bevat een 5-stappenplan dat je helpt om focus te krijgen en te houden, zodat de inzet van social media voor je bedrijf makkelijker, leuker én effectiever wordt.
- Stap 1: Zorg voor een heldere profilering
Er is online al heel veel informatie beschikbaar. Om tussen al die informatie op te vallen is het belangrijk dat je onderscheidend bent. Waar sta je voor, waar ben je goed in?
Focus op één of enkele specifieke onderwerpen (duurzaam bouwen, renovatie, energiebesparing, ketensamenwerking, BIM) waarop je je gaat profileren en die echt onderscheidend zijn ten opzichte van concurrenten. Dat maakt je niet alleen beter vindbaar en herkenbaar, het maakt het voor jezelf ook makkelijker om te bepalen wat je gaat delen, om gericht te zoeken naar input voor tweets en updates en om actief te blijven.
- Stap 2: Verdiep je in je doelgroep: wat is hun behoefte?
De keuze die je maakt voor de onderwerpen waarop je gaat profileren is uiteraard afhankelijk van waar je goed in bent en waarin je je onderscheidt van andere bedrijven. Maar het is ook afhankelijk van waar je doelgroep behoefte aan heeft. Met welke vragen lopen zij rond, waar jij online, via social media, antwoord op kunt geven? Vraag het aan je huidige en potentiële klanten, dit kan je heel veel waardevolle informatie opleveren.
Daarnaast is het ook belangrijk dat je onderzoekt waar je doelgroep actief is. Ook dit kun je je huidige en potentiële klanten gewoon vragen. Bereik je ze het beste via Twitter, LinkedIn, Facebook, YouTube, een blog of nog een ander medium? Door eerst een (klein) onderzoek(je) te doen kun je weloverwogen keuzes maken in je middelen en strategie en voorkom je dat je misschien wel veel tijd en energie gaat steken in activiteiten die je uiteindelijk niets opleveren.
- Stap 3: Formuleer doelen: wat ga je waarom doen?
Uit stap 1 en 2 is naar voren gekomen waarop je je wilt gaan profileren, waar je klanten actief zijn en aan welke informatie ze behoefte hebben. Voordat je nu een Twitteraccount of Facebookpagina aanmaakt is het prettig voor jezelf vast te stellen wat je wilt bereiken en hoe je dat wilt bereiken.
Wil je beter vindbaar worden en je naamsbekendheid vergroten? Ga je bloggen, twitteren, discussiëren op LinkedIn? En hoe zorg je ervoor dat je je doelen meetbaar maakt? Met andere woorden, op welk moment (bijvoorbeeld bij welke positie in Google binnen hoeveel tijd, bij hoeveel offerteaanvragen of nieuwe opdrachten per jaar) zijn je doelen behaald?
- Stap 4: Maak een plan, al is het maar op 1 A4
Als je keuze voor de middelen, je doelen en de in te zetten tactiek is gemaakt is het tijd om te starten met de praktische uitvoering. Om focus te houden en herkenbaar te zijn kies je zoals gezegd thema’s: relevante onderwerpen die je centraal plaatst in je communicatie.
Je zorgt voor houvast door daarnaast een planning te maken (zie mijn boek Online marketing in de bouw voor praktische voorbeelden). Zet daartoe eerst een op een rij welke evenementen, gebeurtenissen, feestdagen of relevante momenten binnen je bedrijf aanleiding geven om (voorafgaand, tijdens en/of daarna) iets te delen. Inventariseer ook wat je al hebt. Denk bijvoorbeeld aan video’s die nog niet online staan, een corporate magazine waar interessante interviews in staan die je ook (als blog) op je website kunt zetten, FAQ’s (lijsten met vragen en antwoorden) die op je website staan, waar je misschien aparte blogs of updates van kunt maken, foto’s van projecten, bedrijfsuitjes of jullie maakproces.
Vul je planning vervolgens continu een paar weken vooruit aan met nieuwe inspiratie, actuele ideeën en gebeurtenissen. Zoals een mooie nieuwe referentie die je wilt delen, een vraag van een klant die je in een blog wilt beantwoorden om meer klanten verder te helpen, onderzoeksresultaten die bekend worden en waar je op wilt reageren. Door de planning up-to-date te houden zit je nooit zonder inspiratie om nieuwe tweets of updates te plaatsen.
- Stap 5: Ga gewoon beginnen, uitproberen, leren en bijsturen
Een start maken met social media is wennen, voor iedereen. Kijk daarom eerst eens hoe andere bedrijven het doen en haal daar inspiratie uit. Wat doen zij wel slim, wat vind je minder goed aan hun aanpak? Ga vervolgens gewoon beginnen. Plaats eens wat en kijk wat er gebeurt. Krijg je reacties?
Bedenk daarbij: social media zakelijk inzetten werkt niet als je alleen maar zendt en over jezelf praat. Het werkt wel als je relevant bent voor je huidige en potentiële klanten. Als je ze verder helpt, voor hen nuttige, leuke, grappige of interessante informatie deelt en de interactie aangaat. Houd vervolgens bij wat het effect is van je inspanningen, zodat je continu leert wat je klanten (volgers, connecties, fans) wel en niet waarderen, zodat je bij kunt sturen als dat nodig is.
Vragen of reacties? Voeg ze hieronder toe!