Een website is tegenwoordig onmisbaar voor je bedrijf en de basis als je op social media actief wordt. Online aanwezig zijn met een eigen website is echter één ding, goed gevonden worden en relaties opbouwen met (nieuwe) klanten een ander. Hoe zorg je er nu voor dat je het gewenste effect bereikt met je website? In dit artikel 15 tips waar je direct mee aan de slag kunt.
Dit artikel verscheen eerder in InstallateursZaken.
Zorg voor herkenning
Veel websites in de installatiebranche bevatten nu nog vooral informatie over het bedrijf. Maar je bezoekers struinen het web af, op zoek naar een oplossing voor hun probleem. Ze willen op je website dan ook in eerste instantie hun vraag beantwoord zien. Daarom:
Tip 1: Schrijf niet ‘Wij zijn bedrijf DitenDat, opgericht in 1932, gevestigd in Ons Dorp’, maar benoem de zorgen, vragen of ambities van je (potentiële) klanten. En vertel ze concreet wat het ze oplevert om met jouw bedrijf zaken te doen. Laat zien dat jij hun vragen begrijpt en het antwoord hebt, en dat zij zich herkennen in jouw verhaal.
Tip 2: Zorg dat je bezoeker direct weet dat hij op jouw website is door je logo, met daaronder in een paar woorden wat je doet, linksboven op je website te plaatsen.
Zorg voor vertrouwen
Je website bezoekers kunnen je niet eerst de hand schudden, in de ogen kijken. Terwijl vertrouwen wel belangrijk is om de stap te nemen om contact op te nemen. Daarom:
Tip 3: Spreek je bezoeker direct aan (gebruik ‘je’ of ‘u’). Niets is zo onpersoonlijk als ‘men’.
Tip 4: Toon referenties van klanten (idealiter met naam en foto).
Tip 5: Laat jezelf zien. Plaats een leuke teamfoto op de ‘Over ons’ pagina en plaats foto’s op de contactpagina, zodat mensen zien met wie ze gaan bellen als ze contact opnemen.
Tip 6: Vermeld keurmerken en lidmaatschappen van brancheverenigingen.
Zorg voor overzicht
Alles moet snel tegenwoordig, zeker online. Daarom:
Tip 7: Geef je website een heldere structuur met een logische opbouw. Zodat de bezoeker altijd een beeld heeft van waar hij zich op de website bevindt.
Tip 8: Zorg dat je website geschikt is voor mobiel en tablet. Dat is een ‘must’tegenwoordig.
Tip 9: Zorg dat de pagina’s van je website snel openen. Grote foto’s of Flash filmpjes die het openen van de pagina vertragen kun je beter niet gebruiken.
Tip 10: Plaats per pagina één duidelijke, niet te missen knop, zodat je bezoekers direct zien waar ze op moeten klikken om hun doel te bereiken. Voorzie je knop van een oproep tot actie. Zoals: ‘Neem contact op’ of ‘Bekijk de video’.
Zorg voor snelheid
Zoals gezegd: snelheid is tegenwoordig van cruciaal belang. Zeker zoekende websitebezoekers scannen, en bepalen binnen enkele seconden of een website hen bevalt of niet. Daarom, geen grote, onoverzichtelijke lappen tekst, maar:
Tip 11: Gebruik informatieve titels.
Tip 12: Plaats heldere tussenkoppen.
Tip 13: Maak korte alinea’s.
Tip 14: Gebruik opsommingen.
Zorg voor goede vindbaarheid
Als mensen een zoekmachine zoals Google gebruiken, stellen ze meestal een vraag. Bijvoorbeeld ‘installateur gezocht Hilversum’, ‘kosten zonnepanelen’ of ‘welke CV ketel’. Als je focust op de vragen van je (potentiële) opdrachtgevers en daarbij ook de woorden gebruikt die zij gebruiken is de kans groter dat er een match is met wat zij invoeren als ze zoeken met Google.
Bij goede vindbaarheid komt nog meer kijken (zie de leestip), maar:
Tip 15: Het verwerken van (combinaties van) zoekwoorden in de teksten (en je domeinnaam, url’s, titels, plaatjes, metadata) van je website is nuttig. Doe dat wel zonder te overdrijven. Webteksten moeten vooral prettig leesbaar zijn en, zoals gezegd, antwoord geven op de vragen van je bezoeker.
>> Meer lezen hierover
Succes en vragen zijn uiteraard welkom in de reacties!