Ten behoeve van een eerder artikel van mijn hand (7 fouten die je beter niet kunt maken op LinkedIn) googelde ik laatst eens op: profile pictures LinkedIn. Geniaal wat daar allemaal aan artikelen naar boven kwam, zoals ‘7 LinkedIn Profile Pictures You Should Never Use.’
Ik was direct geïnspireerd en zie hier het resultaat: 10 voorbeelden van profielfoto’s op LinkedIn die echt niet kunnen. Met een knipoog.
1: De vakantiekiek
LinkedIn is een zakelijk netwerk. Foto’s in je zomerjurkje op het strand, trots op de top van de Kilimanjaro of (bewaar me!) foto’s in zwembroek of bikini op de rand van het zwembad kunnen echt niet op LinkedIn. Deel dat alles vooral op Facebook met je vrienden.
2: De ‘het-oor-van-mijn-beste-vriendin-hoort-er-ook-bij’ foto
Ja, oké. Net op díe foto sta je echt geweldig. Je make-up, je haar, je lach. Alles klopt. Het was natuurlijk ook een geweldige dag met je beste vriendin. Maar nee, doe toch maar niet. Gewoon omdat het er echt heel vreemd uitziet, dat ene oor dat zit vastgeplakt aan je wang…
3: De partypic
Nogmaals, LinkedIn is een zakelijk netwerk. Bedrijven of personen zoeken hier naar nieuwe, betrouwbare zakelijke contacten. Werkgevers naar nieuwe, professionele medewerkers. Foto’s waarop je onherkenbaar bent omdat je verkleed bent voor een feest of een groot glas bier voor je gezicht houdt misstaan.
4: De groepsfoto
In het verlengde van de partypic…Jouw LinkedIn profiel gaat over jou. Het is jouw CV, jouw kennis en ervaring die je tentoonstelt. Waarom dan in vredesnaam je hele vriendengroep, team of familie presenteren?
5: De ‘kijk-hoe-belangrijk-ik-ben’ foto
Mijn persoonlijke favoriet: de man (of vrouw, maar meestal zijn het mannen) achter het bureau, mooi pak aan, schilderij van de koningin op de achtergrond. De armen over elkaar gevouwen, serieus de camera inkijkend. Of juist druk typend op de computer of (erger nog) telefonerend. Kijk eens hoe hard ik werk en hoe belangrijk ik ben! Zolang je geen (minister-) president bent, liever niet doen. Doe maar gewoon, dan doe je ….
6: De zonnebril
Hallo? Hallo? Wie is daar? Heb je iets te verbergen? Een blauw oog, wallen van een lange nacht in de kroeg? Niet doen, die zonnebril! Mensen zien op LinkedIn graag met wie ze te maken hebben.
7: Het zelfportret
Oké, je hebt het begrepen. Geen zonnebrillen, geen vakantie- of feestfoto’s. Dus pak je snel je mobiel of plaats je jezelf voor je webcam en maak je vliegensvlug een andere foto.
Toch?
Zolang de foto van goede kwaliteit is, een rustige achtergrond heeft en professioneel oogt, prima. Zodra op de achtergrond het speelgoedhuis van je dochter pronkt of je eigen arm half in beeld de camera vasthoudt, beter van niet.
8: De ‘zo-zag-ik-er-20-jaar-geleden-uit’ foto
Goed, geen zelfportret dus. Maar je hebt nog een hele leuke foto liggen van 10 jaar geleden! Een foto van voordat je kaal werd en de rimpels zichtbaar werden in je ooit zo frisse huid! Hmmm… Ook beter van niet. Zorg voor een actuele en representatieve foto. Niet zo’n foto waarbij relaties:
- je sowieso niet gaan bellen omdat ze geen zaken doen met een tienjarige,
- je op LinkedIn niet kunnen vinden, omdat ze je foto niet herkennen.
9. De ‘trots-op-mijn-huisdier’ foto
Wederom: LinkedIn is een zakelijk netwerk. Zolang je geen hondentrainer of kattenfluisteraar bent past het echt niet om met je huisdier op de foto te gaan voor LinkedIn.
10: Het logo
Je LinkedIn profiel gaat over jou als professional, niet over je bedrijf. Er zijn speciale LinkedIn Company Pages om je bedrijf te presenteren, met logo en al. Promoot je bedrijf daarom op die manier, waar het hoort, en houd je persoonlijke profiel vooral gekoppeld aan jou als persoon.
Tja, en waaraan ‘moet’ een profielfoto op LinkedIn dan wel voldoen? Een goede profielfoto op LinkedIn is:
- Actueel
- Van jou (en dus geen baby, hond, vriendengroep of voor mijn part, je favoriete auto)
- Vriendelijk (geen chagrijn of onnodige serieuze blikken, lach!)
- Professioneel, maar zonder glamour (zakelijk dus)
- Rustig, zonder schreeuwende of onduidelijke achtergrond (hier maak ik me schuldig aan. Nieuwe foto’s zijn in de maak 😉 ).
- Relaxed, zonder opgetrokken schouders. Kijk recht in de camera.
- Zakelijk. Loop je op je werk niet in pak, dan hoeft dat op de foto ook niet, maar vermijd Hawaii shirts of andere drukke patronen. Probeer wit ook zoveel mogelijk te vermijden, lees ik online. En ja, inderdaad. Als ik kijk naar de foto’s van mijn connecties, donkerblauw of zwart komt beter, professioneler over.
- Juist belicht. Een te donkere of overbelichte foto komt ook niet goed over en verkleint de kans dat mensen je goed herkennen.
Kortom, gewoon een prettige, professionele en representatieve foto gebruiken op LinkedIn!