Websites in de bouw- en installatiebranche: je zou bijna denken dat ze bestelbussen verkopen

Tips-voor-websites-in-de-bouw-installatie-en-vastgoed.jpg

Werk jij ook bij een bedrijf met bestelbussen op de homepage? Terwijl het leveren van bestelbussen bepaald niet jullie core business is? Dan heb ik een vraag: als je de website van bol.com bezoekt, wil je dan de bestelbus zien waarmee je pakketje wordt bezorgd of het product dat je zoekt? Juist. Daarover gaat dus dit blog.

Toen ik onlangs werkte aan de ontwikkeling van een nieuwe training schrijven voor het web, bezocht ik, op zoek naar voorbeelden, in korte tijd veel websites van bedrijven in de bouw-, installatie- en vastgoedsector.

Eén ding viel mij daarbij in het bijzonder op: ik zag bestelbussen. Heel veel bestelbussen. Van aannemers, installateurs, elektrotechnici, schilders, toeleveranciers en ga zo maar door. Waarom toch al die busjes op de homepage?

Herkenbaar of onvindbaar?

Ik heb het gevraagd, aan bedrijven met bestelbussen op hun homepage: ‘Waarom?’ Het antwoord luidde: ‘We willen herkenbaar zijn,’ of ‘We zijn een groot bedrijf met veel capaciteit, met veel bestelbussen. Dat laten we graag zien, dat straalt wat uit.’

website-advies-voor-de-bouw.jpgVroeger, heeeeel vroeger, werkte dit misschien. Vroeger, toen internet nog in de kinderschoenen stond en een website toch vooral handig was om contactgegevens op te zoeken. Toen vonden klanten je nog in de Gouden Gids. Of, inderdaad, doordat ze ergens een van je busjes hadden zien rijden. De mensen die naar je website kwamen kenden jou al. Je verwees ze naar je website voor meer informatie. Zij kwamen op je website door direct je domeinnaam in te typen of de naam van je bedrijf als zoekterm in te voeren op Google.

Inmiddels is dat totaal anders. Tegenwoordig is het aantal mensen dat op je website komt via een andere zoekterm idealiter veel groter. Dat zijn immers mensen die je bedrijf nog niet kennen, die zich via internet oriënteren. Die het web afstruinen, op zoek naar een oplossing voor hun probleem. En naar het bedrijf met de beste papieren om die oplossing te leveren.

website-advies-en-tekstschrijven-voor-de-bouw-installatie-en-vastgoed.jpgZij zoeken op: ‘vastgoed onderhoud’, ‘duurzaam verbouwen’, ‘kosten verbouwing’, ‘verbouwing badkamer’ en ga zo maar door.

Van vinden naar gevonden worden

Dat is de omgekeerde wereld. In plaats van dat je als bedrijf je klanten zoekt (door te adverteren in de Gouden Gids bijvoorbeeld) en ze verwijst naar je website, zoeken potentiële klanten naar een oplossing die jij ze kan bieden en komen ze vanzelf op je website.

Tenminste, als je website de juiste informatie bevat….

En daar kom ik op die bestelbussen.

Want deze omgekeerde wereld betekent dat je websitebezoekers in eerste instantie helemaal niet geïnteresseerd zijn in jou (en je busjes). Nee, ze willen hun vraag beantwoord zien! Ze willen weten wat jouw oplossing is voor hun probleem! Jouw antwoord op hun vraag. Daarbij is het proces (hoe je dat precies doet) ook nog helemaal niet belangrijk. Het resultaat daarentegen kan wel degelijk op interesse rekenen.

Ze willen wel verbouwen, maar hoeveel kost dat, hoe lang duurt het, hoeveel overlast geeft het? Ze willen wel verduurzamen, maar is dat niet heel ingewikkeld en duur en wat levert het op? Ze zoeken inderdaad een leverancier, maar die moet wel meedenken, aan één woord genoeg hebben en supersnel kunnen leveren.

Je website gaat niet over jou

Schrijf dus niet op je homepage Wij zijn bedrijf DitenDat, opgericht in 1932, gevestigd in Ons Dorp. Met een foto van je busjes en/of bedrijfspand erbij. Als het goed is weet je bezoeker ook al dat hij op jouw website is, omdat je logo (met daarbij in een paar woorden wat je doet) linksboven op de pagina staat.

Zorg er in plaats daarvan voor dat je website gaat over je bezoekers, over je (potentiële) klanten. Benoem de zorgen, vragen of ambities die zij hebben en vertel ze concreet wat het ze oplevert om met jouw bedrijf zaken te doen. En ja, daar plaats je inderdaad een (voor en na) foto bij met blije bewoners, gebruikers of andere opdrachtgevers, met een quote over hoe goed ze geholpen zijn.

Kortom: je website gaat niet over jou als bedrijf. Je website gaat over je (potentiële) klanten, hún vragen, problemen en ambities en hoe jij ze daarbij helpt. Zo word je beter gevonden en voorkom je dat bezoekers je website direct weer verlaten, omdat ze geen idee hebben waarom ze bij jou moeten zijn en niet bij een ander.

En die bestelbus? Die zien ze vanzelf voorrijden als ze jou die opdracht hebben gegund ;-).

Vragen of opmerkingen? Voeg ze toe in de reacties!