Het is alweer bijna 4 (!) jaar geleden dat Sascha Murk en ik ons boek ‘Bouwen aan een sterk werkgeversmerk’ uitbrachten. Een boek waar we trots op zijn, met een thema dat nog steeds heel actueel is. Het was een vervolg op ons eerste boek Online marketing in de bouw, dat in 2019 een 2de druk kreeg omdat het studieboek werd voor studenten aan de Saxion Hogeschool. Nu komt er een derde boek, namelijk over cultuurverandering in de bouw en techniek. Hieronder vertellen we je waarom.
Het idee voor een boek over cultuurverandering ontstond al tijdens het schrijven van Bouwen aan een sterk werkgeversmerk. De reden: de vele ontwikkelingen in de branche en de impact van die ontwikkelingen op organisatieculturen.
Zo zijn er sinds een paar jaar opvallend veel fusies en overnames, veranderen bedrijven van focus door de wens om radicaler te verduurzamen en zijn nu maar liefst vier verschillende generaties actief zijn op de arbeidsmarkt. Dat heeft allemaal invloed op je cultuur.
Herpositioneren = veranderen
Dit nieuwe boek is om meer redenen een logisch vervolg op wat we al publiceerden. Sascha en ik adviseren vaak bedrijven bij een nieuwe positionering. Dat gaat altijd gepaard met verandering. Een verandering van je strategie en communicatie, natuurlijk. Daar helpen we bedrijven in de bouw en techniek al jaren bij.
Maar herpositioneren brengt ook veranderingen met zich mee in je organisatie. Je hebt voor je nieuwe ambities bijvoorbeeld meer innoverend vermogen nodig, betere samenwerking, meer onderling vertrouwen.
Voor een succesvolle herpositionering is aandacht voor gedrag, en daarmee voor cultuur, onmisbaar. Daarom besloten wij ons hierin verder te ontwikkelen. Zodat we bedrijven en teams hierbij kunnen begeleiden. Buiten winnen is binnen beginnen.
Veel praktijkverhalen uit de branche
Met de kennis en ervaring die we nu op zak hebben, schrijven we sinds begin dit jaar dus aan een eBook over cultuurverandering.
Als je onze boeken kent, weet je dat we daarin altijd zoveel mogelijk praktijkverhalen delen. We focussen daarbij in dit nieuwste boek op een aantal actuele aanleidingen, ontwikkelingen en trends in de branche.
- Hoe ga je om met cultuur bij een fusie of overname? Welke rol spelen bedrijfsculturen dan en hoe pak je dat aan?
- Hoe belangrijk zijn cultuur en cultuurverandering als je vergaand gaat verduurzamen (andere bouwwijzen, andere materialen, andere samenwerkingsvormen)?
- Hoezeer is aandacht voor cultuur van belang als je succesvol wil digitaliseren?
- Hoe ga je met cultuurverandering aan de slag als dit simpelweg noodzaak is voor meer aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt (jongere generatie, meer vrouwen, meer diversiteit)?
Digitale uitgave
Onze aanpak voor dit eBook is dus vergelijkbaar met onze andere boeken. Toch is er ook iets anders. Voor onze vorige boeken kozen we voor full colour drukwerk, waarbij we onze drukker selecteerden op duurzaamheid (Cradle to Cradle Certified op Zilver niveau). Desondanks heeft het natuurlijk impact op het milieu om duizenden boeken te laten drukken. Daarom kiezen we deze keer voor een digitale publicatie. Natuurlijk, ook digitale bestanden hebben een footprint, maar dit voelt voor ons beter :-).
We verwachten het eBook over cultuurverandering in maart van 2025 te publiceren. Hou onze LinkedIn-profielen en blogs in de gaten voor nieuws, daar houden we je op de hoogte.