Metadata, je hebt er vast wel eens iets over gehoord. Toen ik het woord voor het eerst hoorde dacht ik: ‘Vast iets heel ingewikkelds voor websites.’ En: ‘Dat is iets voor de echt grote bedrijven, met enorm geavanceerde websites.’ Niets is minder waar. Metadata zijn totaal niet ingewikkeld en enorm relevant voor elke website. In dit blog lees je het wat, waarom en hoe.
Wat zijn metadata
Als je nog niet precies weet wat metadata zijn dan heb ik een trucje voor je, zodat je kunt zien of en hoe jouw metadata zijn ingevoerd.
Typ maar eens je domeinnaam in, in de zoekbalk van Google, waarbij je er ‘site:’ voor plaatst, zonder spaties. Zoals het voorbeeld hieronder.
Google toont nu alle pagina’s van je website die voor Google vindbaar zijn. Zo zie je wat potentiële bezoekers (en potentiële klanten) zien wanneer ze naar iets zoeken online, waar jouw website bij naar boven komt.
De tekst die je nu ziet, de blauwe titel en de zwarte tekst die eronder staat, die kun je zelf aanpassen in je cms. Dat zijn je metadata (informatie over die betreffende pagina van je website).
Hoe belangrijk zijn metadata
Ga voor jezelf maar eens na als je iets zoekt in Google. Dan wil je snel vinden wat je zoekt. Je scant de zoekresultaten en klikt op de link die jou het meest aanspreekt. Die het beste beantwoordt aan wat je zoekt.
Zo bezien zijn die zoekresultaten in Google, de metadata van je afzonderlijke webpagina’s, allemaal kleine advertenties. Ze moeten kort en krachtig de juiste informatie geven en stimuleren om op de link te klikken. Ook al bepaalt de zoekmachine zelf per zoekopdracht in hoeverre de metadata gebruikt worden of niet, het is belangrijk om je metadata in te voeren. Voer je geen metadata in, dan pakt Google sowieso zelf wat van je webpagina en dan krijg je als zoeker een opsomming van woorden, afgebroken zinnen en nietszeggende titels te zien. Daar ga je niet op klikken.
Je metadata zijn daarnaast van belang als je websitebezoekers je pagina of blog willen delen via social media. Kijk even naar onderstaande voorbeelden van wat ik in beeld krijg als ik een blog wil delen op LinkedIn:
In het plaatje hierboven (metadata zijn ingevoerd) zie je dat de beschrijving van het blog een korte samenvatting is. In het plaatje hieronder (metadata zijn niet ingevoerd) zie je dat LinkedIn automatisch het begin van het blog pakt en dat de zin en het woord worden afgebroken. Soms ook, zijn titels te lang en dan wordt ook de titel afgebroken.
Nu kun je als LinkedIn-gebruiker een dergelijke update aanpassen via de ‘Edit’ knop. Er zijn echter maar weinig mensen die dat doen. Ze willen het liefst gewoon snel iets kunnen delen. Maak het ze daarom makkelijk en zorg dat ze je blog snel kunnen delen en dat dit direct een pakkende update is door metadata in te voeren. Hieronder nog eens het blog over Flipboard, maar nu met ingevoerde metadata.
Hoe voer je metadata in
Metadata voer je in je cms in. Voor WordPress (veel gebruikt voor blogs) kan bijvoorbeeld het ‘All in One SEO pack’ uitkomst bieden. Vraag je webbouwer om hulp als je er niet uitkomt.
Belangrijk voor je metadata zijn de titel van je pagina en een beschrijving en/of samenvatting. De paginatitel ‘title’ en samenvatting of ‘meta description’ komen in beeld bij de zoekresultaten en via de share buttons voor social media. Om ervoor te zorgen dat je pagina goed en volledig wordt weergegeven mag de ‘title’ maximaal 60 tekens bevatten, de meta description 160 (of bij een blog, als de datum ook in beeld komt in Google 155).
Weet wel dat het soms enige tijd duurt voordat Google je wijzigingen indexeert. Als je dus nu gaat experimenteren met betere titels en beschrijvingen, zijn deze mogelijk pas later zichtbaar in Google.
Oh ja, ook niet geheel onbelangrijk, het loont om de woorden die je beter vindbaar maken, en die je gebruikt in de teksten op de webpagina en de titels van foto’s, video’s en documenten, ook te gebruiken in je metadata.
Succes en vragen en reacties zijn uiteraard welkom!