Steeds meer bedrijven in de bouw starten met een blog. Ze willen meer van hun bedrijf laten zien, kennis delen, autoriteit claimen op hun specifieke expertise, beter vindbaar worden, meer interessante content hebben om te delen op social media. Maar hoe start je met een blog? Natuurlijk heb je een blogfunctie nodig op je website. Met een beetje modern cms is dat echter veelal zo geregeld. Grotere uitdaging is de organisatie. In dit artikel 9 stappen naar een corporate weblog dat staat.
- Stap 1: Bepaal het doel van je blog
Bepaal helder wie en wat je wilt bereiken met je blog. Ga je het inzetten als HR-instrument, waarbij je medewerkers aan het woord laat over hun werk? Om toekomstige medewerkers een goed beeld te geven van de organisatie en de beschikbare functies? Dan is de focus van je blog anders dan wanneer je inzet op bijvoorbeeld het claimen van autoriteit door kennisdeling.
- Stap 2: Kies een onderwerp
Bedenk waar je doelgroep meer van wil weten en waar je als organisatie bekend om wilt zijn. Kies idealiter voor een niche. Focus op een onderwerp waar veel behoefte aan is, maar nog weinig over wordt gepubliceerd.
- Stap 3: Betrek je bloggers
Stel een team samen van vaste bloggers om een start te maken. Selecteer daarbij medewerkers die graag schrijven en kennis van zaken hebben op het onderwerp van je blog.
Schrijven zij zelf liever niet? Dan kun je ervoor kiezen om interne (of externe) redacteuren aan te wijzen. Zij kunnen de artikelen waar nodig bewerken of zelfs helemaal schrijven, bijvoorbeeld aan de hand van een interview met de collega die kennis van zaken heeft.
- Stap 4: Maak een schrijfwijzer
Maak een schrijfwijzer, waarin je bloggers tips geeft voor effectieve online teksten. Neem hierin ook relevante zoekwoorden op die ze kunnen gebruiken in hun blogs. Geef je bloggers altijd de vrijheid om zichzelf te zijn en hun persoonlijkheid te tonen. Daarmee laat je de veelzijdigheid van je organisatie zien en geef je je organisatie een eigen gezicht.
- Stap 5: Maak een planning
Bepaal hoe vaak en wanneer je nieuwe blogs wilt plaatsen. Publiceer je eens in de twee weken, elke week of meerdere keren per week? Zorg voor consistentie en leg vast wie wanneer wat aanlevert, wie bijpassend beeldmateriaal regelt en wie eindverantwoordelijk is voor het daadwerkelijk online zetten van het blog.
- Stap 6: Vermijd reclame
Blijf zoveel mogelijk weg van ‘verkopen’ op je weblog. Voeg waarde toe. Door kennis te delen, je mening te geven en je visie weer te geven. En/of door af en toe een platform te bieden aan anderen om hun mening te geven. Zoals klanten, experts uit andere sectoren of een visionair.
- Stap 7: Promoot je weblog
Zonder promotie is het heel moeilijk om een publiek op te bouwen. Geef daarom publiciteit aan je weblog. Neem je blogs op in je digitale nieuwsbrief, plaats een link naar je weblog in de e-mailhandtekeningen van je medewerkers en stimuleer iedereen binnen de organisatie om blogs te delen via social media.
Verwerk voor een goede vindbaarheid relevante zoekwoorden in de titel (en daarmee vaak automatisch url) en tekst van je blog. En zorg er uiteraard voor dat je lezers je blogs kunnen delen door share buttons voor social media op te nemen onder elk blog.
- Stap 8: Sta open voor reacties
Wees niet bang voor kritiek, stel je weblog open voor reacties. Zo weet je wat er wordt gezegd en kun je reageren. Ben je er wel van bewust dat er allerlei soorten reacties kunnen binnenkomen. Constructieve reacties, negatieve reacties en spam. Zorg dat je daarop bent voorbereid.
Bijvoorbeeld door een handleiding te maken voor je bloggers over hoe zij met die reacties om kunnen gaan.
Komen er negatieve reacties? Verwijder die dan niet! Vraag vooral in alle openheid aan je lezers waar zij het niet mee eens zijn. Hoe zij vinden dat het dan wel is. Het is een gouden kans om inzicht te krijgen in de mening en belevingswereld van je doelgroep.
- Stap 9: Analyseer en monitor
Analyseer de bezoeken op je weblog via een analyse tool zoals Google Analytics. Hoeveel bezoekers trekt je weblog, welke artikelen worden het best gelezen en waar komen je lezers vandaan? Vinden ze je via Google, via verwijzingen van andere sites, via social media?
Gebruik de gegevens uit Google Analytics om je weblog te verbeteren. Zo word je er langzaam steeds handiger in en bouw je gestaag aan meer naamsbekendheid, een groter onderscheidend vermogen en een steeds diepgaandere relatie met je doelgroep.