Als je actief wordt op social media is het aanmaken van een account veelal niet de moeilijkste stap. Belangrijk is uiteraard wel om van tevoren goed na te denken over hoe je je wilt profileren en voor wie en met welk doel je welke media gaat inzetten (zie het 5-stappenplan voor de inzet van social media). Maar dan? Hoe zorg je voor een continue stroom aan inspiratie voor nieuwe updates, tweets of blogs? Hoe blijf je actief en besteed je je tijd zo effectief mogelijk? In dit artikel praktische tips.
- Stel Google Alerts in
Google Alerts bieden je de mogelijkheid om je te abonneren op een zoekopdracht. Bijvoorbeeld ‘lean bouwen’, ‘duurzaam bouwen’ of ‘energie besparen’.
Vanaf het moment dat je een zoekopdracht hebt aangemaakt ontvang je met regelmaat (je stelt zelf in hoe vaak) een e-mail, wanneer de door jou ingevoerde zoekterm online verschijnt. Het is eigenlijk een soort digitale knipseldienst. Zo krijg je mogelijk relevante content zo aangeleverd, in je inbox. Monitor via Google Alerts zeker ook op je bedrijfsnaam en andere relevante termen, zodat je het weet wanneer je wordt genoemd.
- Laat je inspireren door klanten
Je klanten of opdrachtgevers vormen, veelal ongemerkt, je allerbeste inspiratiebron. Welke vragen stellen zij tijdens gesprekken, waar zitten ze mee, waar kun jij ze mee verder helpen? Heb je een advies dat je al meerdere keren heb uitgebracht en waarvan je merkt dat het antwoord geeft op een vraag die speelt bij velen? Schrijf er dan eens een blog over of wijdt er een tweet of update aan.
- Stel vragen
Heb je een vakgerelateerd probleem, ben je op zoek naar een specifiek product, wil je de mening horen van je klanten of heb je heb je ervaringsdeskundigen nodig? Stel je vragen dan gerust online en deel het via social media.
In discussiegroepen op LinkedIn geven vakmensen graag antwoord, op Twitter kun je effectieve oplossingen verwachten van volslagen vreemden. En op Facebook worden je fans er heel blij van als je ze de mogelijkheid geeft om nieuwe ideeën of suggesties aan te dragen. Je vergroot daarmee de betrokkenheid van je klanten, opdrachtgevers en andere relaties bij je bedrijf én je krijgt veelal hele waardevolle input waarmee je je aanbod kunt verbeteren.
- Geef antwoorden
Laat in én buiten je netwerk zien wat je weet en wat je kan en dat je anderen graag verder helpt met je kennis door hun vragen te beantwoorden. Want uiteraard beantwoord je vragen die direct aan jou worden gesteld. Maar je kunt vragen ook opzoeken. Vragen over onderwerpen waar jij verstand van hebt, zodat je je kunt profileren en iedereen kan zien welke kennis je in huis hebt. Bijvoorbeeld door discussiegroepen op LinkedIn te volgen of Twitter te monitoren.
- Maak Twitter lijsten aan
Zet je Twitter in? Maak dan lijsten aan. Met behulp van lijsten kun je Twitteraars groeperen op onderwerp. Of groepen maken van Twitteraars waar je niets van wilt missen. Bijvoorbeeld een lijst met collega’s, een lijst met klanten of een lijst met mensen die altijd goed zijn voor interessante tweets en links.
- Monitoren en plannen: Hootsuite
Een tool die je helpt om social media te monitoren en je tijd effectief te besteden is Hootsuite. Er zijn allerlei tools die je hierbij kunnen helpen (zoals Coosto, Obi4Wan, Buzzcapture, Radian6 en Apostle), maar de basisversie van Hootsuite is gratis en het werkt heel prettig.
Met Hootsuite manage je eenvoudig en overzichtelijk je activiteiten op social media als Twitter, Facebook en LinkedIn op één plek, in één zogenaamd dashboard. Je kunt onder meer overzichtskolommen maken met ingestelde zoekwoorden, waarin je ziet wat er over je bedrijf, je producten, diensten of projecten of relevante onderwerpen wordt gezegd. Maar je kunt ook van tevoren updates inplannen. Bijvoorbeeld op maandag alvast berichten klaarzetten die dan later in de week automatisch worden verstuurd.
- Tijd besparen
Met Hootsuite bespaar je tijd doordat je overzicht houdt, monitort wat er over je wordt gezegd en geschreven, je daar eenvoudig ook via Hootsuite op kunt reageren en doordat je berichten in kunt plannen.
Weet je bijvoorbeeld op woensdag dat de week erna hopeloos hectisch wordt? Neem dan even een half uurtje en plan alvast wat tweets en updates in voor die week. Zo blijf je wel actief, maar kost het je minder tijd op de momenten dat je het te druk hebt. En heb je plotseling heel veel goede content doordat je netwerk veel interessante informatie deelt? Deel dan niet al die berichten ineens, maar plan ze in en verdeel ze wat meer over de tijd.
Succes en heb je nog vragen, voeg deze hieronder toe bij de reacties, ik help je graag.