Een van de meest gestelde vragen tijdens mijn trainingen en presentaties is: ‘Hoeveel tijd kost dat nou eigenlijk, social media?’ Iedereen die deze vraag stelt wil een concreet antwoord, zoals ‘Een kwartier per dag,’ of ‘Een uur per week.’
Alhoewel ik altijd graag zo concreet mogelijk ben, wil ik op deze vraag zo’n specifiek antwoord nooit geven. Dat heeft er alles mee te maken dat voor iedere organisatie die tijdsbesteding anders is. In dit blog de drie antwoorden die ik wel geef. Mét links naar artikelen die je helpen om de tijd díe je besteedt aan social media zo goed mogelijk te benutten.
Antwoord 1, de wedervraag. Weet jij exact hoeveel tijd je besteedt aan bellen of e-mailen?
Als je alleen uitgaat van wat jij besluit te zenden via social media, zou je misschien kunnen zeggen: ‘Ik ga er per dag een kwartier aan besteden.’ Dan plan je een paar berichtjes in, stuur je wat reclameboodschappen uit, en klaar. In die redenering ga je er vanuit dat er geen enkele respons komt. Als je alleen maar reclame verstuurt krijg je waarschijnlijk ook geen respons, maar dat terzijde. Social media zijn geen eenrichtingsmedia. Met andere woorden, hoeveel tijd je eraan kwijt bent hangt heel erg af van hoeveel interactie er is.
Want social media vormen, net als e-mail, bellen, beurzen en andere vormen van communicatie, middelen om met je klanten en andere betrokkenen in contact te treden. Je maakt als bedrijf geen Facebookpagina aan ‘omdat het nu eenmaal gebeurt op Facebook tegenwoordig.’ Je maakt een Facebookpagina aan, omdat je met je (potentiële) klanten (of andere doelgroepen) in contact wilt treden en dat contact gelegd kan worden op Facebook, omdat zij daar te vinden zijn.
Hoeveel tijd je daar vervolgens aan besteedt verschilt per dag. Vergelijk het maar met e-mailen en bellen. De ene dag stuur je meer mailtjes uit en krijg je, misschien ook wel daardoor, meer mailtjes binnen dan de andere dag. En de ene dag bel je meer dan de andere. Hou je dat allemaal bij? Kleine kans. Mailen en bellen vormen zulke vaste onderdelen van onze dagelijkse bezigheden, dat we het als vanzelfsprekend ervaren dat we daar tijd aan besteden.
Voor velen zijn social media nu misschien nog nieuw en vormen ze (nog) geen vanzelfsprekend onderdeel van hun dagelijkse bezigheden. En daarom willen we het ook allemaal kunnen plannen en duiden. Maar de bottom line is dat het gewoon weer andere kanalen zijn om met mensen te communiceren.
Antwoord 2. De hoeveelheid tijd is afhankelijk van je doelgroep
In het verlengde van antwoord 1: de NS, KPN en T-Mobile versus de kleine installateur op de hoek, de regionaal opererende aannemer of de toeleverancier. Dat is nogal een verschil. De NS, KPN en T-Mobile hebben allemaal een team van medewerkers actief op social media. Dat is ook nodig. Het zijn hele grote bedrijven met veel klanten die regelmatig via social media contact met hen zoeken met vragen of klachten. Dan is het logisch dat je als bedrijf heel veel tijd besteedt aan social media. Communicatie via social media staat hier echt al helemaal gelijk aan bellen en mailen.
Dat is voor veel bedrijven anders, omdat zij klanten hebben die minder actief zijn op social media. Of klanten die er niet direct voor kiezen om contact te zoeken via social media. Of ze hebben minder intensieve communicatie met hun klanten of opdrachtgevers.
Dat wil niet zeggen dat je het je kunt veroorloven om afwezig te zijn op social media. Het blijft belangrijk om te monitoren, zodat je weet wat er online over je wordt gezegd en geschreven en je daarop kunt reageren als dat nodig is. Maar het betekent wel dat het ene bedrijf veel meer communiceert via social media vanwege de activiteiten van hun doelgroepen daar, dan het andere bedrijf. En er dus veel meer tijd aan besteedt.
Antwoord 3. De hoeveelheid tijd is afhankelijk van je doelstellingen
Wil je als organisatie vooral aanwezig zijn op social media, zodat mensen je kunnen vinden en vragen aan je kunnen stellen? Dan is je tijdsinvestering minder groot dan wanneer je besluit je autoriteit te gaan claimen op jouw expertise, een blog te starten, je kennis te delen en actief deel te gaan nemen aan allerlei online discussies over ‘jouw’ onderwerp.
De doelstellingen die je formuleert bepalen in grote mate hoeveel tijd je besteedt aan je activiteiten op social media. En natuurlijk formuleer je die doelstellingen ook op basis van de activiteiten van de mensen die je wilt bereiken. Veel tijd investeren in Instagram of Pinterest, met als doelstelling meer naamsbekendheid op te bouwen onder potentieële opdrachtgevers, gaat weinig opleveren als die opdrachtgevers totaal niet actief zijn op die platforms.
Conclusie: pak het doordacht en stapsgewijs aan.
Ga in ieder geval monitoren en bekijk vervolgens welke stappen gewenst zijn voor wie en wat je wilt bereiken. Houd daarbij ook rekening met wat haalbaar is. Je kunt een blog willen starten, maar als je nog niet zeker weet dat je met regelmaat nieuwe artikelen kunt plaatsen, organiseer dan eerst dat je die zekerheid wel hebt. En bedenk vooral, als jouw klanten graag met je communiceren via social media, zorg dan dat je daar aanwezig bent. Het is simpelweg een gemiste kans als jij niet bent waar je doelgroep wel is.
Heb je vervolgens je keuzes en een eerste start gemaakt en ben je op zoek naar tips om je tijd zo effectief mogelijk te besteden? Bij deze een aantal links naar artikelen daarover:
- Last van een ‘writer’s block’ op social media?
8 tips om aan goede content te komen - 6 gratis tools die zakelijk Twitteren makkelijker én effectiever maken
- 5 simpele stappen om meer te halen uit LinkedIn
- LinkedIn in de bouw: alles wat je moet weten in één infographic
- 10 tips voor blogtitels (en tweets en updates) die werken
- 8 stappen naar een corporate weblog dat staat
- 10-stappenplan voor het schrijven van een blog