Social media bij Cobraspen: van ‘er vooral zijn’ naar informeren, kennis delen en echte interactie

logo CobraspenVan weerstand naar transparant’ bevat maar liefst 90 voorbeelden van het gebruik van internet en social media in de bouw-, installatie- en vastgoedsector. Op dit weblog lichten we cases uit het boek nog eens extra uit óf voegen we nieuwe cases toe.

Deze keer is dat Cobraspen, specialist in de restauratie, de ontwikkeling en het beheer van monumentaal vastgoed en industrieel erfgoed in de regio Haarlem en Amsterdam. Vooralsnog is Cobraspen vooral actief op Twitter en Facebook.

Omdat iedereen het doet
Zoals zoveel andere bedrijven in bouw en vastgoed startte Cobraspen zijn activiteiten op social media een paar jaar geleden. De reden: vooral omdat iedereen dat deed. Een strategie, plan of beleid was er niet echt. Het was vooral een kwestie van proberen.

Eind vorig jaar besloot het bedrijf dat het ook anders kon. Sterker nog, dat het anders moest. Nu werkt het hard aan een professionaliseringsslag. Ik praat erover met Oscar Persoon, die sinds december 2012 bij Cobraspen verantwoordelijk is voor de marketing.

Social media integreren
“Mijn eerste stap is geweest om een start te maken met de volledige integratie van social media in de organisatie. Voorheen stonden social media op zichzelf en werden ze bijgehouden door onze social media manager. Hij deed dat goed, maar de rest van het bedrijf was er nauwelijks bij betrokken. Het gevolg was dat er allerlei accounts en wachtwoorden waren, waar niemand anders bij kon. En als hij ziek was, of op vakantie, gebeurde er niets.”

“We hebben dat nu volledig omgedraaid. Want niet ik, maar de mensen die dagelijks met onze klanten en projecten bezig zijn hebben de kennis. Zij kennen de historische waarde van onze panden, zij weten wat onze volgers willen weten of interessant vinden. Zij zijn daarom ook degenen die onze accounts beheren. Ik heb enkel een controlerende rol.”

Cobraspen Sugar City op TwitterOnderdeel van het dagelijkse werk
“Via interne presentaties heb ik mijn collega’s verteld over social media, over de do’s en don’ts, de tips en tricks. Nu beheren ze met elkaar het corporate account, waarbij we elk platform echt als apart medium behandelen. Op Twitter posten we andere berichten dan op Facebook.“

“Iedereen weet waar zijn verantwoordelijkheden liggen en wie waarop het beste kan antwoorden. Het is onderdeel van hun dagelijkse werk. En als toch even niet helder is wie zal reageren zitten we heel dicht bij elkaar. We kunnen het altijd even afstemmen.”

Online monitoring
In conversaties gebruikt Cobraspen het ^MK om te laten zien dat de afdeling Makelaardij de afzender is, het ^TB voor het Technisch Beheer. Monitoring op de naam van het bedrijf en projecten is reeds ingesteld.

De volgende stap is om de online monitoring verder in te richten rondom (kennis)onderwerpen. Zodat straks iedere medewerker zelf bijhoudt wat er wordt gezegd en geschreven over de onderwerpen waar hij of zij zich mee bezighoudt. Zodat zij ook proactief kunnen reageren op berichten van anderen.

Autoriteit claimen
Qua doelstelling is de aanwezigheid op social media verandert van ‘er vooral zijn’ naar informeren, kennis delen en de naamsbekendheid vergroten. Cobraspen zet social media in om autoriteit te claimen op dat waar het zich al 30 jaar mee bezig houdt: restauratie en beheer en onderhoud van monumentaal vastgoed.

Niet door te focussen op sales, maar door te laten zien waar het mee bezig is en welke kennis het in huis heeft. Via social media hoopt het bedrijf ook de jongere generatie beter te bereiken.

Cobraspen Sugar City op Facebook
Cobraspen heeft onder meer een Facebookpagina voor het project Sugar City

Nog veel te doen
Inmiddels is er al veel veranderd in de aanpak en de inzet van social media bij Cobraspen. Tegelijkertijd moet er ook nog heel veel gebeuren. Hoog op het verlanglijstje staat een nieuwe website.

“Als je met social media aan de slag gaat moet de basis, je website, goed zijn. Die basis is nu niet optimaal dus we gaan de website vernieuwen. Tegelijkertijd weet ik ook: elk social media kanaal waarop je actief bent is een soort homepage. Op basis daarvan kunnen mensen ook besluiten, ga ik iets met jou doen of niet?”

“Wij besteden dan ook veel aandacht aan onze profielomschrijvingen. Het is belangrijk dat je daarin duidelijk vertelt wie je bent en waarover je tweet of bericht. Vervolgens moet je je daar ook echt aan houden. Dan weten mensen wat ze aan je hebben.”

Stap voor stap
Ambities zijn er ook nog richting LinkedIn, YouTube en Google+. Op LinkedIn gaat Cobraspen nog aan de slag met de Company Page en ook op Google+ wil het een pagina aanmaken en actiever worden. Met YouTube zou het bedrijf ook wel meer willen doen, maar alles stap voor stap.

“YouTube is eigenlijk een vergeten zoekmachine. Het kost echter tijd en geld om goede video’s te ontwikkelen. We willen er meer mee, maar nu nog even niet.”

Do’s
Oscar heeft ook nog een paar tips voor bedrijven die aan de slag willen met social media. Of al aan de slag zijn, maar nog wel wat richting kunnen gebruiken. Op mijn vraag wat hij bedrijven aanraadt is zijn antwoord helder:

  1. Probeer echt de conversatie aan te gaan.
    Ja, dat is spannend en het kan negatief uitpakken, maar doe het. Want ook als het negatief uitpakt kun je daar veel van leren.
  2. Blijf bij je eigen straatje.
    Letterlijk. Door informatie te delen uit je eigen omgeving en over waar je verstand van hebt.
  3. Geef een kijkje in de keuken.
    Creëer daarin een structuur door met vaste items te werken of vaste momenten. Bijvoorbeeld elke woensdag een gebruikersfoto van de week.
  4. Reageer!
    Zeker als je niet direct wordt aangesproken verwachten mensen dat niet. Des te meer verrast ze zijn als je dat wel doet.