Dit artikel schreef ik samen met Marjet Rutten. Het verscheen eerder ook op de opiniepagina van Cobouw.
Hoe je je organisatie profileert is de laatste jaren, ook in de bouw-, installatie- en vastgoedsector, sterk veranderd. Waar het eerst primair draaide om de producten of diensten van een organisatie, gaat het in toenemende mate om de mensen van die organisatie.
Het succes van organisaties wordt daardoor in steeds grotere mate bepaald door het personal brand en de persoonlijke profilering van medewerkers. Tijd dus, om je medewerkers in de markt te zetten.
Van alleen zenden naar echte interactie
Voorheen bepaalde je als organisatie vooral zelf wat je wilde vertellen. Je had daardoor ook vooral zelf invloed op het beeld dat van je bestond, op je imago. Communicatie ging eigenlijk maar om één ding: zenden en door te zenden je imago positief beïnvloeden en de verkoop stimuleren.
Tegenwoordig is alleen zenden bijna een doodzonde. Interactie, daar gaat het om. Relaties aangaan, delen, co-creëren. Een zaak van alleen de afdeling communicatie is het daardoor allang niet meer. Communicatie van organisaties wordt steeds persoonlijker en vindt in toenemende mate één-op-één plaats.
Iedereen kan je imago beïnvloeden
Dat komt niet in het minst door de openheid die is ontstaan door internet en social media. Beoordelingen op websites, reacties op weblogs, fora, tweets, status-updates en filmpjes. Iedereen kan online kwijt wat hij kwijt wil en daarmee een positieve of negatieve invloed uitoefenen op je naamsbekendheid en imago.
We laten ons als klant of consument ook niet meer met een kluitje in het riet sturen. Door die openheid weten we steeds beter wat kan en krijgen we een beeld van wat goed is en wat slecht en wie we waarvoor moeten inschakelen.
Je medewerkers vormen je onderscheidende vermogen
Het onderscheidende vermogen van je organisatie zit daardoor steeds meer in je medewerkers. Het zijn immers je medewerkers die je klanten persoonlijk kennen.
Zij zijn het, die samen met je klanten komen tot oplossingen (co-creatie), zij zijn het die (online) ideeën opdoen die je organisatie verder helpen. En zij zijn het, die de feedback van klanten rechtstreeks binnen krijgen en er adequaat op kunnen reageren.
Het is ook wat je potentiële opdrachtgevers vinden van je medewerkers, wat bepaalt of je een opdracht binnenhaalt of niet. Potentiële klanten vragen zich af: kan ik deze persoon vertrouwen? Breng ik mezelf verder door met deze persoon samen te werken? Welke contacten heeft hij en over welke kennis en vaardigheden beschikt hij waar ik wat aan heb?
Laat je medewerkers zich profileren
Wanneer je bedenkt dat het je medewerkers zijn die voor een belangrijk deel het beeld bepalen dat anderen van je organisatie hebben, is het wel van essentieel belang dat je medewerkers zich goed profileren. Offline, maar in deze tijd natuurlijk vooral ook online. Met effectieve en complete profielen op social media, vakinhoudelijke artikelen op vakgerichte blogs en nuttige reacties op fora en in discussiegroepen.
Stimuleer personal branding
Rem je medewerkers daarom niet af door social media op de werkvloer te blokkeren, maar stimuleer ze om hun passie te laten zien, zichzelf te profileren en te werken aan hun personal brand. Bijvoorbeeld als BIM-expert of lean bouwen specialist. En stimuleer je medewerkers vooral ook om een eigen visie te ontwikkelen, anderen te helpen en relaties aan te gaan.
Werk aan je merk en genereer nieuwe business
Het is in deze tijd onmogelijk geworden om de communicatie bij één persoon of afdeling onder te brengen. Communicatie is overal, vindt plaats op al die fora, websites, weblogs en social media. En tussen mensen, niet tussen logo’s.
Dat is geen bedreiging voor je organisatie, integendeel. Door je medewerkers te stimuleren zich helder te profileren op social media werk je automatisch aan je eigen merk, genereer je nieuwe business en maak je je organisatie klaar voor de toekomst.