Het afgelopen jaar schreef ik met heel veel plezier in totaal 10 artikelen over online marketing voor het vakblad Aannemer. In dit laatste artikel alles nog eens op een rij. Wat is de basis voor goede marketing, hoe belangrijk is je website, waar moet je website aan voldoen, hoe zet je social media in en nog veel meer. 10 tips uit een jaar lang schrijven voor Aannemer.
Een flyer, brochure of spetterende radioreclame maken? Kan, maar de allerbeste marketing is en blijft mond-tot-mondreclame. Zeker nu mond-tot-mondreclame zo wijd verspreid is door internet en social media. Streef dan ook vóór alles naar een hele hoge klanttevredenheid. Geen 6, geen 7, eigenlijk ook geen 8, maar een 9. Dan gaan mensen je graag aanbevelen. Bij de buren, vrienden en collega’s, en via internet en social media. Dan hoef je zelf geen reclame meer te maken, maar doen je klanten dat voor je!
Let wel op, een hoge klanttevredenheid komt niet enkel voort uit het leveren van een goede prijs-kwaliteit verhouding. Je kunt als aannemer, schilder of installateur nog zo’n kwalitatief hoogstandje leveren, als je steevast te laat komt of de klant ergert zich aan de troep die je achterlaat, krijg je echt geen positieve referentie.
Het gaat juist ook om de kleine dingen die het verschil maken. Helemaal omdat klanten lang niet altijd de kennis hebben om het gedane werk op zijn kwaliteit te beoordelen. Een snelle reactie op een vraag van een klant kan je zomaar een mooi compliment opleveren. Tegelijkertijd: als je je inflexibel opstelt of niet proactief meedenkt over oplossingen voor de klant, dan is de kans klein dat je een positieve referentie krijgt. Hoe hoog de kwaliteit van je geleverde werk ook is.
- Tip 2 en 3: Zorg voor een gebruiksvriendelijke website die goed vindbaar is
Bijna iedereen gebruikt internet om te zoeken naar diensten, producten en bedrijven. Ook jouw klanten, bijvoorbeeld nadat ze net je naam hebben doorgekregen van collega’s, vrienden of familie. Zorg dat je goed vindbaar bent en bied op je website de informatie waar je klanten behoefte aan hebben. Focus in je teksten op de vragen van je klanten (waarvoor schakelen ze je in?), laat voor en na foto’s zien van projecten, deel kennis en tips en gebruik daarbij ook de (zoek)woorden die ze gebruiken. Dat maakt je website aantrekkelijker voor potentiële klanten en beter vindbaar in Google.
- Tip 4 en 5: Zet social media in en kies je kanalen weloverwogen
Gebruik social media om naamsbekendheid op te bouwen en je imago te bewaken, kennis te delen en te netwerken, klantenservice te verlenen, in (co-creatie) producten en diensten te ontwikkelen of verbeteren en om gericht personeel te werven. Maak een plan waarin je bepaalt waarop je je gaat profileren, wie je doelgroep is en hun behoefte, welke kanalen daar het beste bij passen en wat je wilt bereiken. Ga vervolgens wel ‘gewoon beginnen’ en uitproberen en leer ook van hoe anderen het doen.
- Tip 6: Laat regelmatig van je horen
Blijf zichtbaar door regelmatig van je te laten horen. Ideeën voor nieuws of informatie die je kunt delen haal je onder meer uit vragen van klanten, Google Alerts, door zelf vragen te stellen op social media en door social media te monitoren op termen die relevant voor je zijn, bijvoorbeeld via een monitoringtool als Hootsuite. Je maakt het makkelijker voor jezelf om social media bij te houden door de app te downloaden op je mobiele telefoon en/of door te werken met een tool als Hootsuite.
- Tip 7: Wees niet bang voor kritiek
Ieder bedrijf krijgt wel eens kritiek. Dat is heel normaal en echt geen ramp. Als je het gewoon even niet zo goed voor elkaar hebt en je krijgt dat te horen bied je je excuses aan en los je het op. Ook social media gebruikers snappen dat iedereen wel eens een fout maakt.
Vraag bij kritiek vooral ook wat je niet goed doet als dat niet direct duidelijk is. Vraag wat er beter kan. En verbeter jezelf. Het is een gouden kans en je voorkomt dat een negatieve tweet of update inderdaad uitgroeit tot de nachtmerrie van zoveel bedrijven. Sterker nog, de kans dat er een positieve reactie achteraan komt omdat je het zo goed oppakt is behoorlijk groot. Veel bedrijven zien een klacht direct als iets negatiefs, terwijl je het ook kunt zien als input om je producten en diensten te verbeteren. Als waardevolle feedback.
Geef je collega’s inzicht in wat er gebeurt op social media en wanneer je wordt genoemd. Toon ook gemiste kansen, bijvoorbeeld een lead waar niet op wordt gereageerd. Laat collega’s elkaar helpen door ervaren social media gebruikers de andere medewerkers tips te geven. Zorg voor veel praktische voorbeelden, deel successen en kansen en dwing vooral niemand.
Start een blog om meer van je bedrijf laten zien, kennis te delen, autoriteit te claimen op jouw specifieke expertise, beter vindbaar te worden en meer interessante content te hebben om te delen op social media. Bepaal het doel van je blog, kies een onderwerp en stel een team samen van bloggende medewerkers om een start te maken. Bied jezelf structuur en houvast door een planning te maken waarin je vooraf bepaalt wie wat wanneer gaat schrijven.
- Tip 10: Pak het stap-voor-stap aan en blijf altijd jezelf
Bedrijven die succesvol zijn leren continu bij. Ze kijken wat werkt en wat niet werkt en passen op basis daarvan het type berichten dat ze delen aan. Bedrijven die online succesvol zijn, zijn ook bijna zonder uitzondering authentiek. Gebruik je eigen stem. Wees persoonlijk en herkenbaar door jezelf te zijn. Schrijf zoals je praat en gedraag je online niet zakelijker en afstandelijker dan anders. En, ook niet geheel onbelangrijk, maak een beetje lol en deel af en toe een grap 🙂