Het gaat weer goed in de branche en dat is te zien aan het aantal vacatures. De ‘wanted’ berichten vliegen je om de oren. Projectleiders, uitvoerders, timmerlieden, monteurs, adviseurs, er lijkt een chronisch tekort te ontstaan aan allerlei medewerkers. Eerder schreven wij al een blog over hoe je LinkedIn effectief inzet om vacatures ingevuld te krijgen, maar met deze omstandigheden is een wervingsbeleid met af en toe een piek bij een vacature vaak niet meer genoeg. Werving zou een continu proces moeten zijn met goed doordachte arbeidsmarktcommunicatie. En daar zien wij steeds meer bedrijven slim gebruik maken van wat doorgaans contentmarketing wordt genoemd.
Dit blog schreef ik samen met Sascha Murk.
Overal om ons heen zien wij de worsteling van bedrijven om de juiste medewerkers te vinden (en te behouden). Dat is echt een uitdaging in de branche, die voorlopig nog niet minder groot wordt.
Veel bedrijven delen overal waar het kan hun vacatures, maar probeer er nu maar eens uit te springen met deze krapte op de arbeidsmarkt. Dat is bijna onmogelijk, ook al ben je nog zo origineel zoals bijvoorbeeld Timbor Bouwbedrijf.
Alleen die vacature delen als je een nieuwe medewerker nodig hebt is veelal niet meer genoeg in deze tijd. HR is een continu proces en heeft alles te maken met het imago van je bedrijf en je imago als werkgever. En dat hangt direct samen met alle andere uitingen die je doet en alle contacten die je onderhoudt. En dus ook met je contentmarketing. We zien daar nu steeds meer mooie voorbeelden van langskomen in de branche.
Huh? Contentmarketing?
De link met contentmarketing lijkt in dezen misschien vreemd, maar dat ligt misschien vooral aan welke definitie je hanteert van contentmarketing. Wat ons betreft gaat contentmarketing NIET over potentiële klanten naar je website trekken en een verkoop genereren. Contentmarketing gaat over identiteit en imago. Over het bouwen van een merk waar klanten, medewerkers, leveranciers, partners en andere stakeholders zich aan willen binden. Waar ze vertrouwen in hebben, waar ze met trots over praten, dat ze aanbevelen aan anderen en waar ze nooit meer bij weg willen.
Hoe dan?
Contentmarketing gaat dus ook over laten zien waar je voor staat en gaat als bedrijf. Dat kan in de meest simpele vorm door te laten zien welke mooie projecten je doet. Heeft dat een aantrekkingskracht op potentiële medewerkers? Jazeker. Dit onderzoek wees uit dat toonaangevende projecten een magneet zijn voor nieuwe medewerkers.
Een heldere profilering helpt ook. Echt ergens voor staan als bedrijf en dat proactief uitdragen. Ben je bijzonder innovatief? Vertel het! Hecht je groot belang aan duurzaamheid? Vertel het! En ga er ook echt voor hè. Bedrijven die zoiets roepen, maar in de praktijk totaal anders handelen bestaan er al genoeg. Daar kiezen potentiële medewerkers echt niet voor. Het moet in je DNA zitten, anders gelooft niemand het.
Laat je zien als bedrijf
Laten zien waar je bedrijf voor gaat en staat kun je ook (en het liefst zelfs) doen door je medewerkers naar voren schuiven en hen de ruimte geven om hun kennis te delen. Doordat zij dat op hun eigen manier doen en laten zien wat zij zo leuk vinden aan hun werk, helpen zij mee aan het bouwen van een sterk werkgeversimago.
Mensen willen weten welk bedrijf er achter een vacature zit, hoe (in)formeel men met elkaar omgaat, wie zijn/haar directe collega’s worden, welke werkzaamheden hen te wachten staan. Ze willen ook weten wat je voor hen kunt betekenen naast de reguliere werkweek. Wat wordt er nog meer georganiseerd? Met arbeidsmarktcommunicatie kun je dat doen, bijvoorbeeld door filmpjes op te nemen met medewerkers waarin zij, op hun manier, vertellen wat voor werkgever je bent. Hoe zij hun werk beleven, wat zij er zo leuk aan vinden en hoe hun dag er doorgaans uitziet. Maar een medewerker die kennis deelt of over projecten vertelt via een blog of LinkedIn, zónder die directe wervingsdoelstelling, laat ook al heel veel zien over het bedrijf.
Tal van voorbeelden uit de branche
Dit is dus bepaald geen strategie waarbij je alleen iets deelt als je een vacature hebt. Op zo’n manier omgaan met je marketing en (arbeidsmarkt)communicatie is een continu proces. Het betekent dat je je imago als werkgever direct koppelt aan je imago als opdrachtgever of opdrachtnemer.
Prachtige voorbeelden zijn er al genoeg. Heel laagdrempelig en simpel is het voorbeeld van GenPower. Zij interviewen eens in de zoveel tijd een collega en plaatsen dat interview op de site. De medewerkers vinden het leuk om zo in het zonnetje te worden gezet en potentiële klanten en potentiële medewerkers krijgen een beter beeld van het bedrijf.
Installatiebedrijf Verspeek is ook zo’n fantastisch voorbeeld. Scroll gewoon maar eens door de tijdlijn van eigenaar Martijn Verspeek op LinkedIn, dan begrijp je meteen wat we bedoelen.
Brink Management /Advies maakt op ons ook indruk. Dit bedrijf heeft actief bloggende, twitterende en LinkedInnende medewerkers die door hun kennisdeling, tweets, blogs en updates veel laten zien over wat voor bedrijf Brink is. Welke mooie projecten ze allemaal doen, hoe ze met elkaar omgaan en welke leuke activiteiten er zijn naast het werk. Daarnaast heeft Brink Management / Advies een goed doordachte arbeidsmarktcommunicatiestrategie. Zij hebben er zelfs een hashtag aan gekoppeld (#verliefdopbrink) die is afgeleid van hun slogan (Heimelijk verliefd op vastgoed).
Vinden én binden
Kortom: ga voor de lange termijn, werk aan je naamsbekendheid en imago door te laten zien waar je voor gaat en staat, dan straalt dat automatisch ook af op je werkgeversimago. Niet alleen zal je dan makkelijker de juiste medewerkers vinden, het lukt je dan vast ook beter om ze aan je te binden 🙂
Nog meer mooie voorbeelden van een dergelijke inzet van contentmarketing in de branche zijn welkom!