Marketing in de bouw: het verhaal van De Opzichter

Marketing in de bouw | generalist of specialist | Het verhaal van De Opzichter.jpg

Enige tijd terug werd ik gebeld door Melvin Hoost, eigenaar van De Opzichter. Hij begon zijn carrière in de bouw als timmerman, stapelde studie op studie en is nu ingenieur en directeur van zijn eigen bedrijf. Of ik hem kon helpen aan teksten voor zijn website? Dat leek me wel wat 🙂 en dus planden we een brainstorm. Oorspronkelijk wilde Melvin zich richten op meerdere doelgroepen: particulieren, bedrijven, de zorg en de horeca. Maar tijdens die brainstorm gebeurde iets interessants. Melvin bleek een echte horeca-man. We gooiden zijn oorspronkelijke profilering helemaal om en kozen voor een positionering en profilering als horeca-specialist. Waarom en hoe? Dat lees je hier.

Door de jaren heen schreef ik er al vaker over: het gebrek aan zichtbaar onderscheidend vermogen in de bouw. Veel bedrijven ‘doen alles’ en communiceren dan ook ‘alles’.

Ze doen nieuwbouw, verbouw, renovatie én onderhoud en zijn net zo goed in het bouwen of renoveren van woningen als in het bouwen of renoveren van kantoren, ziekenhuizen, bedrijfspanden en logistieke centra.

Daarbij leveren ze kwaliteit én ontzorgen ze de klant.

Al-le-maal.

(Ik chargeer nu natuurlijk, maar je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel.)

Bang om te kiezen

De reden dat bedrijven zich op deze manier in de markt zetten is veelal dat ze niet durven te kiezen. Ik herken dat goed, want ik wilde zelf, toen ik net mijn eigen bedrijf was begonnen, ook alles op het gebied van marketing en communicatie doen voor alle bedrijven in alle branches. Ik was ook bang om te kiezen.

Ik dacht: wat nou als ik me helemaal ga specialiseren in de bouw-, installatie- en vastgoedbranche? Dan beperk ik me enorm en krijg ik veel minder werk! Al heel snel besloot ik echter toch te kiezen, want ik was ‘één van de velen’ en dat beviel me helemaal niets. Mijn ervaring (en plezier in mijn werk, want allemaal leuke mensen) in deze branche is simpelweg ook het grootst. Vanuit persoonlijke interesse koos ik daar bovenop nog voor de specialisatie ‘online’.

Nou, daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad.

Wat doe je, hoe doe je dat en waarom doe je wat je doet?

Een generalist zijn kan prima werken, mits je een onderscheidende aanpak/boodschap hebt. Het voorbeeld van Coolblue is bekend. Coolblue verkoopt spullen die je in duizenden andere winkels ook kunt krijgen. Maar zo’n goede service als bij Coolblue krijg je nergens. Coolblue moet dat dan natuurlijk ook 100% waarmaken, anders is het onderscheidend vermogen weg.

Ben je een generalist en heb je ook nog een generalistische aanpak en boodschap, dan maak je het potentiële klanten wel heel moeilijk om jou te vinden. Laat staan om voor jou te kiezen. Want waarom moeten ze dan voor jou kiezen?

Kans in de markt

Dit zat allemaal in mijn hoofd toen Melvin en ik om de tafel gingen voor zijn website. Hij had een kans ontdekt in de markt, namelijk dat de rol van de vroegere opzichter een beetje verdwenen is. En dat is vaak lastig voor opdrachtgevers.

Want hoe weten zij welke partijen ze moeten selecteren voor hun project? Hoe weten ze dat de keuzes die worden gemaakt de juiste zijn en of het tijdens de uitvoering allemaal goed gaat? Zij hebben zelf geen verstand van bouwen, ontvangen verschillende adviezen, zien prijzen die enorm uiteen lopen en zitten al snel met hun handen in het haar.

Wat doet de concurrent?

Gaaf, dacht ik, mooi bedrijfsplan om hierop in te spelen. We zoomden vervolgens in: hoe zat het met de concurrentie en de specifieke behoeften van de verschillende doelgroepen? Melvin begon te vertellen: over ervaringen die hij had gehad in de praktijk, vragen die hij veel kreeg van opdrachtgevers en tot welke oplossingen dat leidde. En toen viel mij op dat hij eigenlijk de hele tijd teruggreep naar voorbeelden uit de horeca. Niet vreemd ook, hij werkte op dat moment al jaren voor Fletcher Hotels.

Ik vroeg hem waarom hij zich op zoveel verschillende doelgroepen wilde richten, terwijl hij zoveel specifieke kennis en ervaring had in één branche.

“Omdat ik mijn kansen wil vergroten,” zei Melvin.

“Maar is dat dan ook wel zo?” was mijn wedervraag.

We keken nog eens naar de concurrentie. ‘Soort van opzichters’ waren er wel. Horecaspecialisten ook, maar die richtten zich op één specifiek aspect van (ver)bouwen, zoals interieur design. Horecaspecialisten die uit de bouw komen en doen wat Melvin doet, die vonden we niet.

De Opzichter: horecaspecialist

Als horecaspecialist zou Melvin de concurrentie dus nihil maken. Daarbij: zijn idee voor De Opzichter kwam voort uit zijn ervaringen in de horeca. Tijdens zijn vervolgstudie Bouwtechnische Bedrijfskunde ontdekte hij namelijk dat bij nieuwbouw en verbouw in de horeca vrijwel altijd verkeerde oplossingen worden gekozen. En dat het (daardoor) nooit lukt om binnen de planning en het budget te blijven. Bij Fletcher hotels introduceerde hij een nieuwe aanpak om dit tegen te gaan. Dat werkte zo goed dat hij besloot voor zichzelf te beginnen.

De Opzichter is dus een horecaspecialist, concludeerden wij. Zonder twijfel 🙂

We kwamen tot de volgende kernboodschap om alle communicatie aan op te hangen:

Nieuwbouw en verbouw in de horeca lopen vrijwel altijd uit en kosten meer dan begroot. Dat komt doordat in de voorbereiding te weinig wordt nagedacht over het ideale gebruik van het gebouw en de verschillende ruimtes. Zeker in de horeca is dat echt een probleem, want elke dag dat een verbouwing langer duurt betekent inkomstenderving.

Wij spreken de taal van de horeca én de taal van de bouw. Zo slaan we een brug tussen beide werelden. Met onze jarenlange ervaring in de bouw en onze radar voor nieuwe ontwikkelingen weten we wat mogelijk is, wat realistische prijzen zijn en welke materialen waarvoor geschikt zijn. En met onze jarenlange ervaring in de horeca begrijpen we hoe hotels, restaurants en cafés worden gebruikt, waar oplossingen aan moeten voldoen en dat één ding altijd voorop staat, de gast.

We denken niet alleen mee, we denken ook vooruit. Door met alle betrokken partijen, en experts zoals een kok, al vanaf het begin om de tafel te gaan zitten, vinden we voor eventuele problemen direct een oplossing en komen we tijdens de uitvoering nauwelijks voor verrassingen te staan. Door de plannen te visualiseren in 3D modellen weten opdrachtgevers daarnaast exact wat ze kunnen verwachten. Het resultaat: slimme oplossingen, een soepel proces en realisatie van het project binnen het budget en de planning.

De Opzichter: denkt slim na over horeca

 

 

 

 

Krachtige animatie

Inmiddels is de website van De Opzichter live, inclusief een prachtige animatie die in anderhalve minuut laat zien wat De Opzichter doet. En nog een leestip: Melvin werd onlangs geïnterviewd door Cobouw voor een uitgebreid artikel over zijn bedrijf. Hoe Melvin kwam tot waar hij nu is, is absoluut een inspirerend verhaal. Je vindt het artikel hier.