Websites zijn tegenwoordig bijna geen dag hetzelfde. Altijd valt er wel iets te sleutelen aan de inhoud, een formulering of een beeld. Zo kan het voorkomen dat een bezoeker een URL intypt die niet meer bestaat omdat de pagina inmiddels is verwijderd. Wist je dat veel bedrijven in de bouw-, installatie- en vastgoedsector hun bezoekers in zo’n geval heel kortaf en onbeleefd wegsturen van hun site?
Dit zijn zomaar twee pagina’s die ik te zien krijg als ik een pagina wil bezoeken die inmiddels niet meer bestaat. Op (Nederlandstalige) websites van bedrijven in de branche.
Je kunt je voorstellen, dat verwart mij. Ik krijg ofwel de indruk dat het bedrijf in kwestie niet meer bestaat of dat mijn computer het gaat begeven. Of ik heb gewoon geen idee wat ik moet doen, want ik word op geen enkele manier verder geholpen. Ondanks dat ik graag informatie wil over het bedrijf of zaken met ze wil doen, ik haak af. Laat maar.
Huh? Een 404-pagina?
Veel bedrijven zijn zich helemaal niet bewust dat ze op deze manier bezoekers, misschien wel potentiële klanten, verliezen. Ze hebben een prachtige, klantgerichte, overzichtelijke en effectieve website, maar van het bestaan van hun 404-pagina weten ze niets af.
Die 404-foutpagina is de standaardpagina die op iedere webserver wordt getoond nadat een onbekend adres is ingevoerd. Als je niets met die pagina doet en de standaard instelling laat staan, krijgen je bezoekers een onbegrijpelijk en onaardig bericht te zien zoals in de voorbeelden hierboven. Gevolg: je bezoeker haakt af.
Voorkom dat je bezoekers verliest
Om te voorkomen dat je je bezoekers zo verliest is het van belang om ze op je 404-foutpagina verder te helpen.
Schrijf bijvoorbeeld: ‘Sorry, de pagina is niet gevonden. Het kan zijn dat de pagina die u zocht niet meer bestaat. U kunt via de homepage proberen te vinden wat u zoekt of u kunt direct contact met ons opnemen.’ Uiteraard neem je daarbij links op naar de pagina’s waar je naar verwijst en zorg je ervoor dat de pagina volledig is ingepast in de lay-out van je website. Kijk maar eens naar onderstaande voorbeelden:
Alhoewel je natuurlijk prima heel netjes en beleefd kunt blijven, mag je ook best wat humor gebruiken. Kijk maar eens naar deze voorbeelden:
Hoe maak je zelf een aangepaste 404-foutpagina?
Wat je moet doen om te voorkomen dat je bezoekers verliest door onaardige meldingen op 404-foutpagina’s is eigenlijk heel simpel. Je past in je cms je 404-pagina aan, zodat deze in de stijl van je website wordt getoond met een boodschap die je bezoekers helpt. Zodat ze toch vinden wat ze zoeken in plaats van dat ze denken dat je website of bedrijf niet meer bestaat. Vraag je webbouwer om hulp als je er niet direct uitkomt, hij of zij weet sowieso hoe het werkt.
Ken jij nog mooie voorbeelden of heeft je eigen website een insteek die het delen waard is? Voeg de link naar de betreffende 404-pagina dan toe in de reacties (bijvoorbeeld: www.jouwwebsite.nl/nietgevonden).