Inbound marketing: je hebt er misschien al wel van gehoord. Maar wat is dat nu eigenlijk en hoe werkt het? En kun je het voor jouw bedrijf ook inzetten, of werkt inbound marketing niet in de bouw? In een reeks van 3 blogs geef ik antwoord op deze vragen. In dit blog begin ik met vraag 1: inbound marketing, wat is dat eigenlijk.
Verkopen, verkopen, verkopen. En verkopen. En verkopen. Of je nu een dienst levert of een product, ‘sales’ is van alle tijden. Altijd is daarbij de gedachte geweest ‘Als ik maar vaak genoeg vertel hoe fantastisch mijn product is, dan overtuig ik mijn klant wel dat hij het product nodig heeft en kan ik de koop sluiten.’
Met de enorme groei van internet en de opkomst van social media is deze manier van verkopen steeds minder effectief. Het gaat er niet meer zozeer om dat jij je klant vindt en hem of haar vertelt hoe geweldig jouw product of dienst is. Het gaat erom dat je klant jou vindt en uit zichzelf gaat doorvertellen hoe geweldig jouw product of dienst is.
Deze ‘nieuwe’ marketing wordt ook wel omschreven als inbound marketing. In dit blog antwoord op wat het verschil is tussen traditionele marketing en inbound marketing en wat de kracht is van inbound marketing. In volgende blogs ga ik in op Inbound marketing: hoe werkt het en Inbound marketing: kunnen we daar nou iets mee in de bouw.
Hoe verschilt inbound marketing van traditionele marketing?
Traditionele marketing is gebaseerd op het principe van ‘vinden’. Door de inzet van bijvoorbeeld advertenties, direct mail, beursdeelnames of commercials probeer je als bedrijf je potentiële klant te vinden (te bereiken) en je aanbod onder de aandacht te brengen. Dit wordt ook wel push-marketing genoemd.
Inbound marketing is gebaseerd op het principe van ‘gevonden worden’. Door je kennis te delen en de vragen van je (potentiële) klanten te beantwoorden op je website en via bijvoorbeeld blogs, whitepapers, eBooks, infographics en social media publiceer je als bedrijf waardevolle informatie voor je (potentiële) klanten. Wanneer je potentiële klant online zoekt naar die informatie komt hij bij jou terecht en heeft hij jou en je aanbod gevonden. Dit wordt ook wel pull-marketing genoemd.
Waarom is traditionele marketing steeds minder effectief?
Door internet en social media hebben we er allemaal een bron bij gekregen met oneindig veel informatie. Informatie die antwoorden bevat op vragen, oplossingen voor problemen, gegevens over producten, diensten en bedrijven en een oceaan aan beoordelingen over organisaties, producten en diensten.
We laten ons als klant of consument dan ook niet meer met een kluitje in het riet sturen. Door die openheid weten we steeds beter wat kan en krijgen we een beeld van wat goed is en wat slecht en wie we waarvoor moeten inschakelen.
We willen het ook graag zelf bepalen. Door internet en social media zijn we immers als consument of klant in control. We zoeken zelf wel uit welk bedrijf we eventueel willen inschakelen! Op een moment dat wij dat willen!
Push-marketing wordt dan ook in toenemende mate als irritant ervaren. Denk maar aanbanners op websites die je niet direct weg kunt klikken. Of TV reclames die je favoriete programma continu onderbreken. Daar heb je niet om gevraagd, je was er niet naar op zoek, waarom word je er dan mee lastig gevallen?
Wat is de kracht van inbound marketing?
Kenmerkend aan inbound marketing is dat je mensen niet ‘overvalt’ met jouw informatie op een plek en moment dat het vooral jou goed uitkomt. Je wordt juist door mensen gevonden op een moment dat zij bewust op zoek zijn naar informatie die jij aanbiedt. Je trekt daardoor ook specifiek die mensen aan die al interesse hebben en van wie de kans veel groter is dat het ook daadwerkelijk potentiële klanten zijn.
Bij traditionele marketing weet je veel minder goed of ze überhaupt wel interesse hebben in je producten en diensten. En als ze interesse hebben benader je ze misschien wel op een plek of een moment dat zij er (nog) helemaal niet op zitten te wachten.
Daarnaast: waar traditionele marketing toch vooral focust op de verkoop, waarbij de relatie eindigt als de verkoop is gesloten. Daar focust inbound marketing op een relatie die kan resulteren in een verkoop en voortduurt na de verkoop. En die relatie is goud waard, omdat je klant met de middelen van nu jaren na de verkoop nog een aanbeveling kan doen. Of, als het mis gaat, een negatief bericht kan plaatsen over je organisatie, product of dienst.
Autoriteit claimen
Niet geheel onbelangrijk ten slotte is dat je met inbound marketing autoriteit kunt claimen op waar jij als bedrijf goed in bent. Het geeft je de mogelijkheid om te laten zien wat je betekent en wil betekenen voor klanten en opdrachtgevers. Wat je kan als bedrijf, wat je weet en waarom je doet wat je doet. Op jouw manier, met jouw eigen tone of voice, jouw mensen en daarmee een groot deel van jo uw onderscheidende vermogen. En daarmee maak je het voor je potentiële klanten direct glashelder waarom ze voor jou moeten kiezen, en niet voor een ander.
Dit was blog 1 in een reeks van 3. Verder lezen?