In het vorige blog in deze reeks: Inbound marketing: wat is dat eigenlijk? schreef ik over de verschillen tussen traditionele marketing en inbound marketing. Dat het er door de opkomst van internet en social media steeds belangrijker wordt dat je gevonden wordt online. In dit blog antwoord op de vraag: hoe werkt inbound marketing eigenlijk?
Bij inbound marketing gaat het erom zo relevant mogelijk te zijn voor potentiële klanten door de juiste informatie te publiceren op de juiste plek en op het juiste moment. Dat wil zeggen dat je op en via allerlei kanalen (website, weblog, social media, whitepapers, eBooks, e-mail, video’s) kennis en informatie publiceert die antwoord geeft op de vragen van jouw potentiële klanten. Kennis en informatie die je klanten echt verder helpt.
Ken je (potentiële) klant
Inbound marketing gaat dus niet over jou als bedrijf en je producten of diensten. Inbound marketing gaat over je (potentiële) klanten en hún vragen en problemen. En dan natuurlijk vragen en problemen die gerelateerd zijn aan jouw producten en diensten. Zonder goed beeld van die vragen en problemen weet je ook niet aan welke informatie je potentiële klanten behoefte hebben. Het is dus zonder meer belangrijk dat je weet hoe jouw product of dienst het leven van jouw potentiële klanten makkelijker maakt. En welke kennis je hebt, waarmee je je potentiële klanten verder kan helpen.
Een goede relatie opbouwen
Door kennis en informatie te publiceren die antwoord geeft op de vragen van jouw potentiële klanten komen ze op je website als ze online naar die informatie zoeken. Ze vinden jou, omdat ze op zoek zijn naar informatie of oplossingen die jij biedt. Die waardevolle informatie publiceer je tegelijkertijd voor je bestaande opdrachtgevers. Zo bouw je ook aan een langduriger relatie. Je blijft je bestaande klanten verder helpen met oplossingen voor hun problemen, slimme tips en updates. Zo voeg je echt waarde toe en daar worden je klanten blij van, en jijzelf ook.
Waarom niet alleen een website?
Steeds meer bedrijven zijn succesvol met inbound marketing en dat is niet voor niets. Bedrijven doen veelal wel iets met e-mail (nieuwsbrief), zoekmachine optimalisatie, een weblog of social media. Al deze media en middelen zijn op zichzelf echter veel minder effectief dan wanneer je ze samenvoegt tot een logisch geheel.
Zoekmachine optimalisatie bijvoorbeeld, gaat er enerzijds over om op de website woorden of woordcombinaties waarop potentiële klanten zoeken te verwerken in de tekst. Maar de positie waarop je belandt in de zoekmachine wordt bepaald door de ‘match’ van de ingevoerde zoekwoorden en de inhoud van je website, én door de mate van autoriteit van je website. Hoe meer unieke en relevante content je hebt (content die wordt gedeeld en waarnaar wordt verwezen, bijvoorbeeld op social media), des te meer autoriteit je hebt in de ogen van Google.
Praktisch voordeel van een blog
Een goede manier om te werken aan die autoriteit is door de integratie van een weblog op je site. Een weblog biedt de mogelijkheid om (met grote regelmaat) inhoudelijke en/of actuele artikelen te publiceren waarin je kennis toont van het vak. Door antwoord te geven op de vragen waarop je potentiële klanten zoeken word je beter gevonden. Maar geïnteresseerden zijn ook sneller geneigd naar de pagina te verwijzen dan wanneer je enkel een productomschrijving op je webpagina hebt staan.
Een andere manier om de website aantrekkelijker te maken om naar te verwijzen is door filmpjes of presentaties te plaatsen of whitepapers aan te bieden om te downloaden. Ook de inzet van social media, zoals Twitter, LinkedIn, Facebook, SlideShare en Google+, kan bijdragen aan betere vindbaarheid.
Is e-mail nog wel effectief?
De kracht van e-mail wordt ook nog wel eens onderschat. Steeds weer blijkt uit onderzoek dat, ondanks dat social media sterk zijn gegroeid en nog steeds groeien, e-mail nummer één is als het gaat om online delen. E-mail heeft natuurlijk ook vele malen meer gebruikers dan welk social media platform dan ook. Daarbij: e-mail is heel persoonlijk en je bereikt je relaties er heel direct mee. Daarnaast vervliegt het niet zoals een Twitterbericht. Het blijft in de inbox van de ontvanger staan totdat deze er iets mee doet.
E-mail wordt nu door veel bedrijven echter niet effectief ingezet. Nieuwsbrieven gaan over de laatste ontwikkelingen en mijlpalen bij het bedrijf, in plaats van dat ze informatie bevatten waar de ontvanger mee verder wordt geholpen. Geen wonder dat er irritatie bestaat over e-mailnieuwsbrieven en ze veelal helemaal niet worden geopend. Stuur mensen kennis en informatie waar ze iets aan hebben. En die is afgestemd op hun interesses. Dan leren ze je kennen en komen ze erachter wat je voor ze kan betekenen. En dan krijg je ook reacties en bouw je een relatie op.
Dit was blog 2 in een reeks van 3. Meer lezen?