Wereldwijd heeft LinkedIn ruim 500 miljoen gebruikers. Met meer dan acht miljoen Nederlandse accounts is LinkedIn het grootste zakelijke netwerk in ons land. En het groeit nog steeds.
De kracht van LinkedIn
Bij LinkedIn draait het om drie dingen:
- 1ste graads netwerk: iedereen die rechtstreeks met je verbonden is.
- 2de graads netwerk: iedereen die verbonden is met iemand uit je 1ste graads netwerk, dus geen rechtstreekse verbinding.
- 3de graads netwerk: iedereen die verbonden is met iemand uit je 2de graads netwerk.
8.000.000 mensen in je netwerk
Stel: je hebt 400 connecties in je 1ste graads netwerk. Deze 400 mensen kun je eenvoudig om advies of informatie vragen, ze kennen jou ook. Maar deze mensen kennen ieder ook weer ongeveer 400 mensen. Er bestaat ongetwijfeld wat overlap, bijvoorbeeld omdat je beiden gelinkt bent met een collega. Maar als er 50% overlap is, dan heb je nog steeds in potentie toegang tot 80.000 mensen. Dit zijn 80.000 mensen die je vrij gemakkelijk bereikt en kunt vragen om hulp of informatie.
Stel dat deze 80.000 mensen ieder nog eens 100 mensen kennen die nog geen overlap hadden. Dan kom je op 80.000 x 100 = 8.000.000 contacten die je met enige moeite kunt bereiken. Op deze manier kan een update die je plaatst op LinkedIn en die wordt gedeeld of interessant wordt gevonden door jouw connecties, heel veel mensen bereiken. Deze update wordt dan immers ook zichtbaar in de tijdlijn van de connecties van je connecties.
Meer bereik genereren op LinkedIn: 6 tips
Hoe zorg je er nou voor dat je met jouw bericht of update de mensen bereikt die je wil bereiken en dan het liefst ook zoveel mogelijk? Zodat je de naamsbekendheid van jezelf en je bedrijf vergroot? En meer aandacht geneert voor wat je voor klanten kan betekenen?
Tip 1: Werk aan je netwerk
Als je doelgroep zich in je 1ste graads netwerk bevindt, is de kans uiteraard ook groter dat ze je updates zien. Zoek de mensen die je interessant vindt op LinkedIn op, maak contact (reageer op hun updates, stuur een uitnodiging) en voeg ze toe aan je netwerk.
Tip 2: Deel relevante content
Deel informatie die interessant is voor je doelgroep. Redeneer dus niet alleen vanuit jezelf en wat jij graag wil vertellen, maar ga ook op de stoel van je doelgroep zitten en bedenk wat zij graag zouden willen lezen. Met welke informatie help je ze?
Tip 3: Houd het dicht bij jezelf
Communiceer echt vanuit jezelf en maak je bericht persoonlijk. Wat vind je ergens van, wat beveel je mensen aan en waarom?
Tip 4: Gebruik beeld
Bij beeld blijven we hangen als we door een tijdlijn scrollen. Maak hier gebruik van. En ook hier geldt weer: hoe persoonlijker het beeld, hoe leuker mensen dat vinden. We hebben nou eenmaal meer met een foto van mensen erop die we kennen dan stockfotografie of een foto van alleen een heipaal, boormachine of zonnepaneel 😉
Let op: persoonlijk is iets anders dan privé. LinkedIn is een zakelijk netwerk en dat willen de gebruikers graag zo houden. Persoonlijk wil hier zeggen: authentiek, maar ook vanuit personen. Zet bijvoorbeeld je collega’s op de foto met een pot verf in plaats van alleen die pot verf.
Tip 5: Gebruik tags en hashtags
Met een tag (@) kan je een link maken naar het profiel van iemand anders op LinkedIn, bijvoorbeeld collega’s waarmee je een project doet. Zij krijgen dan van LinkedIn een melding dat ze in je bericht zijn getagd. Met een hashtag (#) kun je een bericht op een bepaalde term beter vindbaar maken en een bepaalde nadruk meegeven aan je bericht. Denk aan #duurzaambouwen #ketensamenwerking (hier lees je meer over hashtags en hoe je bepaalt welke hashtags je het beste kan gebruiken).
Tip 6: Moedig interactie aan
Als je interactie aanmoedigt, zal je zien dat je ook meer interactie krijgt. En hoe meer interactie, hoe meer bereik. Bij elke like of reactie komt je bericht immers weer onder de aandacht in nieuwe netwerken (de olievlek). Uiteraard moet de interactie wel toepasselijk zijn. Stel bijvoorbeeld een vraag aan je volgers: ik vind dit, wat vind jij?
Hoe meer reacties in korte tijd nadat je een bericht hebt geplaatst, hoe groter de kans dat LinkedIn het bij meer mensen onder de aandacht brengt. Je kan elkaar hier ook bij helpen. Reageer als collega’s op elkaars berichten, help elkaar om meer bereik te genereren.
Heb je zelf ook tips? Leuk, voeg ze toe via een reactie op dit artikel!