In de eerdere artikelen in deze reeks kwam al uitgebreid aan bod dat social media geen middelen zijn ‘die je er even naast doet’ als organisatie. Of ‘waar je zomaar wat mee doet’. Social media zakelijk succesvol inzetten vraagt om een professionele aanpak. Onmisbaar onderdeel van die professionele aanpak is een social media-code.
Een social media-code is in mijn optiek GEEN van bovenaf opgelegde verzameling regels en verboden omtrent het gedrag van medewerkers op social media. Ten aanzien van het gewenste gedrag van medewerkers verandert namelijk niet zoveel door social media.
Als werkgever ga je er altijd al vanuit dat een medewerker zich niet negatief uitlaat over de organisatie en niet eigenhandig nieuws naar buiten brengt dat nog niet openbaar gemaakt mag worden.
Uit onderzoek blijkt ook dat het risico van imagoschade door uitlatingen van medewerkers op social media meevalt. Het gebeurt in de praktijk weleens, maar dat zijn uitzonderingen. Veel vaker gebeurt het, dat medewerkers zich positief uitlaten over de organisatie.
Ik zie een social media-code veel meer als een manier om je medewerkers handvatten te bieden voor hun activiteiten op social media. En om ze bewust te maken van de snelheid en het bereik van social media.
De basis van iedere social media-code is dan ook de medewerkers oproepen vooral hun gezonde verstand te gebruiken. De kernwaarden van de organisatie zoals die – als het goed is – al voor het social media tijdperk waren geformuleerd, zijn nog steeds van kracht, daaraan is niets veranderd.
Vraag je medewerkers dus om bij elke update, reactie of tweet eerst even na te denken: is hetgeen ik online wil zetten gepast en draagt het positief bij aan de doelstellingen van de organisatie?
En natuurlijk kun je in een social media-code wel kort ingaan op welk gedrag wel en niet gewenst is, maar veel belangrijker is het om aan te geven wat medewerkers kunnen doen als ze een klacht, compliment of vraag tegenkomen. Een goed beleid stimuleert mensen om zich in te zetten op social media. Door medewerkers te informeren over hoe, wat en waarom, voelen zij zich zelfverzekerder om eigen stappen te zetten.
Door richtlijnen op te stellen over hoe te reageren op complimenten, klachten of vragen, ondersteun je de medewerkers in hun rol als ambassadeur van je organisatie. En op die manier kunnen ze allemaal bijdragen aan een succesvolle zakelijke inzet van social media.