Als je beschikt over een effectieve website is deze snel, overzichtelijk en informatief. En natuurlijk ook toegankelijk, klantgericht en goed vindbaar (zie ook Hoe verbeter je je website? 5 tips waar je direct mee aan de slag kunt).
Maar haal je wel echt alles uit je website wat erin zit? In dit artikel: 5 dingen die misschien nog niet wist van je eigen website.
1: Je hebt geen goede tagline
Alles moet snel tegenwoordig, zeker online. Daarom is het van cruciaal belang dat je bezoekers, zodra ze op je website komen, direct zien op welke website ze zijn.
Dat ze meteen antwoord krijgen op hun vragen ‘Wat is dit voor website?’, ‘Welke organisatie zit erachter?’ en ‘Vind ik hier de oplossing voor mijn probleem?’. Als je bezoekers die antwoorden niet binnen enkele seconden krijgen is de kans groot dat ze direct weer vertrekken.
Eén van de meest duidelijke manieren om je bezoekers hun antwoorden direct te geven is door een tagline te maken. De tagline is het korte tekstje onder je logo. Dat logo staat op je website idealiter linksboven. Dat zijn we gewend van websites en onderzoek heeft uitgewezen dat bezoekers altijd van linksboven naar rechts kijken (zie Hoe kijken bezoekers naar je website?).
De tagline is wat anders dan je pay-off of slogan. Een pay-off is vaak wat cryptischer en moet een bepaalde sfeer ademen, passend bij de identiteit van de organisatie. Het doel van een pay-off of slogan is branding. Zoals ‘Aan alles gedacht’ van Heembouw. ‘Waarmaken van ambities’ van Dura Vermeer.
Een tagline vertelt heel duidelijk en direct wat je doet en waar je website over gaat. Probeer je tagline altijd zo objectief, concreet en kort mogelijk te houden. Zoals het voorbeeld hieronder.
2: Je hebt geen effectieve hyperlinks
Ik zie het nog zo vaak: ‘Voor meer informatie: klik hier’. Om twee belangrijke redenen is dit (een) zonde.
Reden 1: Hyperlinks, zoals we de verwijzingen naar andere webpagina’s noemen, dragen in belangrijke mate bij aan je online vindbaarheid.
Je online vindbaarheid wordt bepaald door de meest voorkomende woorden op je webpagina en de mate van autoriteit van je webpagina.
Dat laatste wordt berekend aan de hand van het aantal (invloedrijke) binnenkomende links naar je pagina. Hoe meer pagina’s op het web verwijzen naar jouw webpagina, des te relevanter de webpagina wordt voor Google en des te hoger je eindigt in zoekresultaten.
Gebruik je als hyperlink ‘klik hier’ dan heeft Google geen idee waar de pagina waar je naar verwijst over gaat. Gemiste kans! Gebruik je in je hyperlinks de zoekwoorden die voor je webpagina relevant zijn, dan dragen de hyperlinks bij aan je vindbaarheid.
Let wel: het moet natuurlijk wel kloppen! Gebruik die zoekwoorden in je hyperlinks niet om maar vindbaar te zijn, terwijl ze helemaal niets zeggen over de inhoud van de pagina waar je naar verwijst. Dat heeft Google zo door én de gebruiksvriendelijkheid van je website gaat eraan.
Reden 2: Hyperlinks als ‘klik hier’ en ‘lees meer’ verlagen de gebruiksvriendelijkheid van je website.
Geloof me, je bezoekers herkennen een hyperlink inmiddels wel. Je hoeft ze niet te vertellen dat ze erop moeten klikken. Veel beter is het om duidelijk te vertellen waar ze op gaan klikken. Waar ze dan naartoe worden geleid.
NIET: ‘Voor ons recente woningaanbod, klik hier’.
WEL: ‘Bekijk hier ons recente woningaanbod’.
Op die manier maak je je pagina ook beter scanbaar. Hyperlinks vallen immers op doordat ze onderstreept zijn en vaak ook een andere kleur hebben.
3: Je hebt geen bananen op je website
Een bekende Amerikaanse internetstrateeg, Seth Godin, vergeleek website bezoekers een decennium geleden al met ongeduldige aapjes. Ze willen maar één ding, een banaan eten. En snel graag!
De banaan van Godin is nog steeds een begrip. Websitebezoekers willen zo snel mogelijk bestellen, het antwoord vinden dat ze zoeken, hun vraag kunnen stellen of een afspraak maken. Waar moeten ze op klikken om zo snel mogelijk hun doel te bereiken? Waar is de banaan?
Elke webpagina heeft een banaan nodig. Die duidelijke, niet te missen knop waar bezoekers naartoe worden getrokken. Waarvan ze denken: daar moet ik op klikken. De knop waar jij als organisatie, net zo goed als je bezoekers, je doel mee bereikt.
Eén banaan per webpagina is daarbij genoeg. Met meerdere bananen geef je je bezoekers immers alweer keuze en dat is nu juist niet de bedoeling. Je wilt duidelijkheid creëren. En rust. Voorzie je banaan daarom ook van een call to action. Een oproep tot actie. Zoals ‘Schrijf je in’, ‘Neem contact op’ of ‘Bekijk de video’.
Op de homepage van de Ballast Nedam bijvoorbeeld, staat duidelijk ‘Vind uw droomhuis’. En de Klussenier communiceert helder met: ‘Klus aanvragen’.
Wil je testen of je banaan genoeg opvalt? Kijk dan naar je webpagina door je wimpers, terwijl je je ogen bijna helemaal sluit. Valt er nu iets op? Springt er iets uit? Dat zou je banaan moeten zijn.
4: Je hebt je metadata niet ingevoerd
Als we werken met Google Adwords zijn we gewend een wervende titel en advertentietekst te maken voor de landingspagina van de advertentie. En een goede call to action. Maar als je slim bent doe je dat natuurlijk voor al je pagina’s. Al je websitepagina’s vormen immers een soort advertentie in Google. Je wilt dat bezoekers jouw website aanklikken, of dat nu in een Google Adwords advertentie is of niet.
Dat kan door de metadata in te voeren in het CMS van je website. Van die metadata komen de paginatitel ‘title’ en samenvatting of ‘meta description’ namelijk in beeld als jouw pagina naar voren komen in zoekmachines. Op die manier kun je een ‘advertentietekst’ maken voor al je pagina’s.
De titel van je pagina die je invult bij je metadata helpt je ook bij linkbuilding. Want als andere websites naar je webpagina verwijzen, is de kans groot dat ze daarvoor je paginatitel gebruiken, waarin jij natuurlijk relevante zoekwoorden hebt gebruikt.
Uitgebreidere uitleg over metadata vind je in mijn eerdere artikel Adverteren op Google zonder Google Adwords, het kan!.
5: Je hebt je 404-pagina niet aangepast
Websites zijn tegenwoordig bijna geen dag hetzelfde. Altijd valt er wel iets te sleutelen aan de inhoud, een formulering of een beeld. Zo kan het gebeuren dat een bezoeker een URL intypt die niet meer bestaat omdat de pagina inmiddels is verwijderd.
Om te voorkomen dat je de bezoeker verliest is het van belang om hem op een dergelijke foutpagina, de ‘404 pagina’ verder te helpen. Microsoft schat in dat 2 tot 10% van het totale verkeer van een site op een foutpagina komt.

Je kunt de 404 pagina zelf aanpassen, in tekst en passend bij het ontwerp van je website. Schrijf bijvoorbeeld: ‘Sorry, de pagina is niet gevonden. Het kan zijn dat de pagina die u zocht niet meer bestaat. U kunt via de homepage proberen te vinden wat u zoekt of u kunt direct contact met ons opnemen.’
Uiteraard neem je daarbij links op naar de pagina’s waar je naar verwijst, de homepage en de contactpagina. Veel klantvriendelijker dan het bericht ‘ERROR 404’. Voor meer uitleg over de 404 pagina: Verlies geen bezoekers, maak je eigen 404 foutpagina!<.